The Gathering – If_ Then_ Else
Format: Vinyl / Label: Psychonaut Records
Release:  2019

Recente vinyl heruitgave van misschien wel de beste Nederlandse band aller tijden, The Gathering. Tussen 1995 en 2007 maakte de band (met toen nog zangeres Anneke van Giersbergen) een reeks albums die perfect passen naast het werk van Portishead, Siouxsie And The Banshees en Dead Can Dance. Stuwende rock muziek met hier en daar uitstapjes naar sferische of bovennatuurlijke klanken.

Na doorbraak album ‘Mandelion’ verlegde de band haar stijl van progressieve metal naar een wat meer post-rock geluid. Grote bombast werd stap voor stap vervangen door een wat kalere invulling van de liedjes. Alsof de band met iedere album steeds meer tot een beter begrip van de kreet ‘less is more’ kwam. De sfeer een meer van rauw realisme dan de zwarte magie van eerdere albums. De band plaatst zich meer naast toen actuele ontwikkelingen als trip hop, alt rock en nu-rock. Sommige nummers van dit album hadden niet misstaan op werk van Tricky, Massive Attack of Hooverphonic.

Toegevoegde instrumentatie als toetsen, viool en oboe hielpen mee bij het verleggen van de klankkleuren die band gebruikte. Het verrijkte geheel brengt meer variatie en diepgang.

Zoals iedere vinyl liefhebber natuurlijk weet is de afmeting van de hoes een van de pluspunten van dit medium. ‘If_ Then_ Else’ is wat dat betreft ook een pareltje. De piepjonge band gefotografeerd, allemaal gekleed volgens de laatste mode van begin deze eeuw. T-shirts met vlammen, neuspiercings, vele lagen gel en ‘baggy’ broeken. Daarmee zijn de achterkant en binnenkant van de hoes een tijdcapsule van jewelste.

Zou er in Noord-Brabant iets in het grondwater zitten? Wat maakt nu dat er in dit zelfde genre zoveel goede muzikanten vandaag komen. Denk naast The Gathering ook aan Ayreon en Floor Janssen van Nightwish.

01. Rollercoaster
02. Shot To Pieces
03. Amity