Rowland S. Howard – Teenage Snuff Film
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Mute

Rowland S. Howard overleed op 30 december 2009 aan de gevolgen van levercirrose, dit na een roerig leven vol drugs en muziek. Samen met die andere vleermuis uit de popmuziek Nick Cave richtte hij de band de Birtday Party op. De blues-punkband was de voorloper van Nick Cave & The Bad Seeds maar toen had Howard de band al verlaten. Wat volgde was een lange carrière met twee solo albums, bandprojecten met Crime and The City Solution of ‘gewoon’ als gitarist bij Lydia Lunch of Thurston Moore.

Deze heruitgave betreft zijn allereerste solo plaat uit 1999, tegelijkertijd verschijnt ook het latere en laatste solo album ‘Pop Crimes’.

Waar muzikale vriend Nick Cave in zijn werk steeds meer de rol aannam van postpunk Johnny Cash neemt Howard de rol aan van Heroïne Elvis. Dit solo album met dito griezelige titel laat zich beluisteren als horror variatie op de rock & roll. De tien nummers op dit album als nachtmerrie rit over route 66, alsof de studio van Sun Records zich in de Twilight Zone had bevonden.
Met wat fantasie zie je een Cadillac rijden door een landschap waarin langs de weg skeletten en vampiers de twist dansen op de soundtrack die het album eigenlijk is. Iedere gitaaraanslag even overstuur als verontrustend. De stem van Howard schiet van akelig beheerst naar full blown krankzinnig.

Opvallend is wel het gebrek aan muzikale ontwikkeling dat Howard kende sinds zijn tijd met Nick Cave. Het volledige album past vrijwel direct na het werk van The Birthday Party en de eerste platen van de Bad Seeds. Terwijl Nick Cave eind jaren negentig al langzaam experimenteerde met wat meer verstilling en rustiek in zijn muziek beweegt Rowland S. Howard zich door diezelfde donkere tunnels van de popmuziek. Een gebied dat beiden hadden onderzocht maar al door Cave was verlaten voor iets van daglicht tussen de muzieknoten.

Een wat vergeten plaat wordt door deze heruitgave gered van de vergetelheid. Geschikt voor alle liefhebbers van de wat donkere hoeken van de muziek. Of je nu Goth- of Bluesliefhebber bent.

01. Dead radio
02. Breakdown (And then…)