Roger Eno and Brian Eno – Mixing Colours
Format: CD – LP – Digital / Label: Opal Music – Deutsche Grammophon

Het eerste gezamenlijke album van de gebroeders Roger Eno en Brian Eno. Beiden zijn al jaren actief in de muziek wereld, zij het op verschillende sporen en manieren.  Oudere broer Brian begon, zoals misschien wel algemeen bekend, als toetsenist van Roxy Music, om later menig klassieker te produceren met Talkings Heads, David Bowie en U2. Roger volgde in tegenstelling tot zijn bekendere broer een muziek studie. Hij maakte verschillende albums in het New Age genre. Ook maakte hij soundtracks voor films en werkte samen met artiesten als Bill Nelson, David Gilmour en Peter Hammil.

Op een bepaalde manier is het vooraf duidelijk wat te verwachten van een samenwerkingsverband als dit. Met het album in je handen hoor je de zachte klanken van de synthesizers al over elkaar heen drijven. Vloeiende muzieknoten die in verstilling elkaars plaats innemen. Muzikaal drijfzand waarin je vrijwel direct in verdwijnt. Om na afloop toch wat ruw te ontwaken, de normale wereld voelt niet zo veilig en prettig als het album. Dit is allemaal duidelijk en misschien wat voorspelbaar maar toch! Eno en Eno leveren met ‘Mixing Colours’ weer een perfect kunstwerk af.

Zoals gedachten vormen de instrumentale stukken een warme deken die alles omhult. Toch is dit geen soundtrack voor Yoga of meditatie. Een wat sinistere piano vormt de brug tussen de verschillende losse elementen van het album. Onder alle verstilling en rust ligt toch iets van dreiging verstopt. Vergelijk het met een sprookjesbos, het landschap is misschien wel vriendelijk en liefelijk maar tussen de bomen lopen wezens met vreemde bedoelingen. Dit tintje van subversiviteit geeft het gehele album meer een neoklassiek tintje dan puur ambient. Zoals dit ook is in het werk Joep Beving of Wim Mertens.

Ideaal album voor deze dagen van afstand en isolatie. Een puzzel waarin iedereen een andere betekenis kan vinden. Als je het journaal en de actualiteitenprogramma’s niet meer wil zien dan praat je over deze muzikale broers. Een mooi gespreksonderwerp in deze tijd waarin we allemaal niet zo heel veel meemaken.

01. Spring Frost
02. Burnt Umber
03. Celeste