Nightwish – Decades: Live In Buenos Aires
Format: CD – 12” Vinyl – Digital – Blu-Ray / Label: Nuclear Blast Records
Release: 2019

Hoewel Floor Jansen al heel wat jaren meedraait in de muziekbusiness, heeft ze in Nederland pas echt het grote publiek weten te bereiken sinds ze mee deed aan de televisie-show ‘Beste Zangers Van Nederland’, dat wil zeggen, het niet naar metal luisterende publiek. Van 1997 tot begin 2009 was ze al frontvrouw van de Nederlandse metalband After Forever. Vanaf 1999 studeerde zij aan de Rockacademie in Tilburg, met als klasgenoten Danny Vera en Jacqueline Govaert, waar ze in 2003 afstudeerde. Naast haar bezigheden bij After Forever gaf ze ook zangles. In februari 2009 hield After Forever het voor gezien en in mei 2010 verscheen Floor met haar nieuwe band ReVamp ten tonele. In 2016 hield ook die groep op te bestaan. Verder werkte ze als gastmuzikante mee aan albums van Ayreon, Star One, Within Temptation, In Memoriam en Bertus Borgers.

Vanaf oktober 2012 verving Jansen de, inmiddels tweede, zangeres van Nightwish, Anette Olzon. Een jaar later maakte Nightwish bekend dat Floor de nieuwe, vaste frontzangeres van de groep werd. Haar eerste studioplaat met deze Finse band was ‘Endless Forms Most Beautiful’ (2015).

Zelf leerde ik After Forever, en daarmee Floor, kennen in december 2001, ten tijde van het album ‘Decipher’. (Ik was toen vijftien jaar oud). Toch heeft het grote publiek toen ook al even kennis met haar en haar band mogen maken toen ze in november 2002 werd uitgenodigd om het nummer Monolith Of Doubt van dat album te komen zingen in het toen immens populaire televisie-programma ‘Kopspijkers’ van Jack Spijkerman. Ik weet het nog als de dag van gisteren. Sowieso zat ik altijd aan de buis gekluisterd als ‘Kopspijkers’ op tv kwam, maar ik kroop zo ongeveer in de televisie toen Floor en haar mannen daar optraden. Dat was wat, zulke ‘harde’ metal muziek op de nationale televisie in een programma met een miljoenenpubliek. Helaas heeft het gros van de mensen haar zangtalenten toen niet op waarde weten te schatten en bleef metal vooral een underground scene. Daar is pas zeventien jaar na dato verandering in gekomen met Floor haar deelname aan ‘Beste Zangers’ vorig jaar. Ze krijgt nu wėl de waardering van Nederland die ze toen ook al verdiende.

Fans zitten alweer een aantal jaren te wachten op een nieuw studioalbum van hun favoriete band, maar die laat nog eventjes op zich wachten. Als tussendoortje kwam het zevende compilatiealbum ‘Decades’ uit in maart 2018 met de geremasterde versies van de beste nummers van Nightwish. Op zang hoor je de allereerste zangeres Tarja Turunen, die natuurlijk het langst bij de groep zat, haar vervanger Anette Olzon en uiteraard onze eigen Floor op de eerste drie tracks van dat album. In datzelfde jaar vierde de band haar twintig jarig bestaan met een uitgebreide wereldtournee, met Floor op zang. Op 30 september 2018 stond de groep op het podium in Buenos Aires. Dat concert is nu voor het eerst uitgebracht op cd en vinyl en is tevens te zien op blu-ray onder de naam ‘Decades: Live In Buenos Aires’.

Het concert, en daarmee het album, opent met het instrumentale Swanheart dat afkomstig is van ‘Oceanborn’ uit 1998. Daarna knalt de band er lekker in met het End Of All Hope, afkomstig van ‘Century Child (2002). Het zet de toon voor de rest van de plaat; energiek, groots en bombastisch. Toch moet gezegd worden dat Floor die avond voor haar doen behoorlijk tam en beheerst klonk, maar misschien is dat ook niet zo gek omdat de groep in totaal een show van twee uur en tien minuten weggaf. Wat ook opvalt is dat er verrassend weinig nieuwe liedjes te horen zijn. Vooral de albums ‘Oceanborn’ en ‘Wishmaster’ (2000) zijn goed vertegenwoordigd.

Het overgrote deel van de set bestaat uit bombastische, theatrale, ’harde’ nummers, maar hier en daar heb je ook de iets ingetogener en melodieuzere songs als Elán, Deep Silent Complete, Dead Boy’s Poem, Elvenjig, The Carpenter, Nemo en het prachtige Ghost Love Score. Maar ook dit zijn nummers met pit. Het vuur en de energie van Nightwish klinkt ook hierin behoorlijk door. Sowieso is de band aan en geeft een zeer overtuigende, krachtige en dynamische show weg.

Vooral bij I Want My Tears Back en The Kinslayer gaat het publiek volledig uit hun dak. Op deze nummers kun je tevens goed horen wat Floor in haar mars heeft. Ze zingt met verve en overtuiging. De song die het meest binnenkomt is overigens Ghost Love Score, waarin Floor weet te raken met haar mooie hoge noten die werkelijk door merg en been gaan. Dit in combinatie met de melancholische ondertoon van het liedje, de theatrale sound en strakke spel van de band, maakt het een fantastische afsluiter van een groots en meeslepend concert.

‘Decades” Live In Buenos Aires’ is een goede afspiegeling van hoe het is om een concert van Nightwish bij te wonen, al heb ik Floor nog wel eens krachtiger en vuriger horen zingen. Vooralsnog staat een show van Nightwish garant voor een intense, expressieve, energieke avond vol gothic/metal geweld, met krachtige gitaarriffs en licks, strakke drumpartijen, melodieuze, sferische toetsenpartijen en prachtig georkestreerde composities. Alles klopt en het staat werkelijk als een huis.

Wederom een fantastisch tussendoortje, maar het wordt nu echt weer tijd voor een nieuwe studioplaat. Gelukkig heeft de band onlangs aangekondigd binnenkort hun nieuwe album ‘Human. :II: Nature’ uit te brengen. De eerste single daarvan Noise is zeven februari jl. verschenen. Zie hier

Eindelijk!

CD 1
01. Swanheart