Recensie: Marillion – With Friends At St David’s

Marillion - With Friends At St David’s

Marillion – With Friends At St David’s
Format: CD – 3LP Gatefold (180g), coloured 3LP (violet transparant) – DVD – Blu-ray – Digital
Label: earMUSIC – Racket Records

Te bestellen bij o.a. Bol.com

In 2019 vierde Marillion naast haar veertig jarige bestaan ook het jubileum van frontman Steve Hogarth die zich toen dertig jaar geleden bij de band voegde als opvolger van toenmalig leadzanger Fish.

Om de beide jubileums te vieren bracht de groep ‘With Friends From The Orchestra’ uit, een plaat met oude nummers in een nieuw jasje. De gekozen liedjes waren allemaal vanaf de beginperiode van Hogarth.

Voor dat album vroeg de band het Brusselse strijkkwartet In Praise Of Folly, fluitiste Emma Halnan en Franse hoorn speler Sam Morris om hen bij te staan. Eerder werkte de groep ook al samen met dit sextet tijdens hun legendarische concert in de Royal Albert Hall in Londen op 13 oktober 2017.

Dit optreden is tevens uitgebracht op DVD onder de naam ‘All One Tonight (Live At The Royal Albert Hall)’. Wat volgde na de release van ‘With Friends From The Orchestra’ was een complete tour met dit gezelschap, waarbij ook Nederland werd aangedaan. Om een glimp van deze tour vast te leggen werd de live-registratie ‘With Friends At St David’s’ gemaakt van het optreden in St. David’s Hall in Cardiff, Wales in het Verenigd Koninkrijk op 16 november 2019. Deze is zowel op Blu-ray en DVD verschenen, maar is nu ook uitgebracht op CD en LP.

Het optreden in Cardiff is er eentje die zo de boeken in kan. De band is honderd procent aan en de show is powervol, energiek en entertainend. De strakke ritmesectie van drummer Ian Mosley en bassist Pete Trewavas, de prachtige soundscapes van toetsenist Mark Kelly, het expressieve gitaarspel van Steve Rothery, samen met de emotionele vocalen van Steve Hogarth en de wonderschone klanken van het In Praise Of Folly kwartet, fluitiste Emma Halnan en Franse hoorn speler Sam Morris, maakt het tot een enorm succes.

Samen spelen ze de sterren van de hemel. Je hoort en voelt aan alles dat ze ontzettend goed op elkaar zijn ingespeeld en een prachtige wisselwerking met elkaar hebben. Ze volgen elkaar met gemak en zijn een aanvulling op elkaars sound. Iedereen op het podium vervult een even belangrijke rol en ze gunnen elkaar de schijnwerpers ook heel erg. Voor een ieder die een optreden tijdens deze tournee heeft bijgewoond, kan dat beamen.
Daarnaast is de interactie met het publiek werkelijk fantastisch. Steve Hogarth, ofwel H, zit lekker op zijn praatstoel (zonder irritant te zijn) en leidt bijna ieder nummer wel in met een interessante anekdote over het ontstaan van het liedje. Zijn charmeoffensief werkt goed bij het publiek. De aandacht verslapt geenszins en iedereen luistert ademloos naar zijn introducties zonder er doorheen te praten. Na al die jaren bewijst H nog steeds een ijzersterke frontman te zijn; hij weet nog steeds te overtuigen als zanger, liedjesschrijver en (ras)entertainer. Iedereen loopt met hem weg.

Producer Michael Hunter, die verantwoordelijk is voor de klassieke arrangementen van de liedjes en eerder ook al ‘All One Tonight (Live At The Royal Albert Hall)’ en ‘With Friends From The Orchestra’ produceerde, zit ook nu weer achter de opname- en mix knoppen. Zijn bijdrage is niet alleen grootst vanwege de prachtige klassieke bewerkingen van de nummers maar ook vanwege de goede kwaliteit en het werkelijk fantastische geluid. Ieder detail is hoorbaar, ook wanneer de band wat harder en bombastischer speelt. Alles klinkt kraakhelder, open, vol en warm. Het klopt allemaal als een bus.

Dit alles bij elkaar maakt dat niet alleen het optreden maar ook de plaat staat als een huis. Het geeft goed weer hoe het is om een concert van de groep bij te wonen. Het is een bijna magische aangelegenheid. Er gebeurt echt iets tussen de band, het orkest en het publiek. Zelfs zonder beeld is duidelijk dat Marillion tot één van de beste live-acts gerekend kan worden.

‘With Friends At St. David’s (Live At Cardiff)’ is een schitterend aandenken voor de mensen die een optreden tijdens tour hebben bijgewoond en bovendien een meer dan vermakelijk tussendoortje als opmars naar de nieuwe studioplaat waar de band op dit moment heel hard aan werkt.

Tracklist
01. Gaza
02. Beyond You