Marillion – Script For A Jester’s Tear
Format: 4 CD + 1 Bluray – 4 LP box / Label: PLG UK Catalog
Release 2020

Als er nu één band is die haast gespecialiseerd lijkt in het vormgeven van jubileumedities dan is het Marillion wel. De laatste jaren verschenen er diverse uitgebreide versies van hun albums. Steevast bestaan deze boxen uit nieuwe mixen, live platen en resterende liedjes.
Fans hebben hierdoor in een keer alles uit die bepaalde periode in hun bezit.  Ook nu is het een volledige verzameling. Het oorspronkelijke debuutalbum, een EP, een nieuwe live album en voor diegenen die willen gaan voor de ultieme geluidsbeleving ook alles op blu-ray. Verder bevat de box ook een documentaire waarin de band terugkijkt naar hun beginjaren.

Anno 2020 is het nog moeilijk voor te stellen hoe onmodieus en niet hip de band en hun muziek was.  Na de tsunami van punk en new wave lag de progrock als genre in het verdomhoekje. In dit slagveld vol gevallen collega’s kwamen plots vijf mannen tevoorschijn die op hun eigen manier aan de slag gingen als prog band. Dit maakte dat de meeste critici lange tijd een gruwelijke hekel aan Marillion hadden, een houding die de laatste jaren pas gekanteld is.

Zowel op het albums en de EP is wel keihard duidelijk wie van invloed was op de heren. Het gotische van de oude Genesis en het melodische spel van hard/zacht dat al eerder succesvol werd bedreven door Yes. Al vult Marilion dit nog aan met een vleugje donkere romantiek. Het titelnummer van het debuutalbum bevat genoeg tekstregels die blijk geven van melancholiek grenzend aan verdriet, woede en razernij:

So here I am once more in the playground of the broken hearts
One more experience, one more entry in a diary, self-penned
Yet another emotional suicide overdosed on sentiment and pride
Too late to say I love you, too late to re-stage the play
Abandoning the relics in my playground of yesterday
I’m losing on the swings, I’m losing on the roundabouts

Nu terug luisterend op deze eerste periode van Marillion wordt duidelijk dat ze het toneel bestormde met evenveel ambitie als hun grote voorbeelden. Al koppelden ze hun bravoure  aan het talent om zeer puntige (pop)liedjes te schrijven, met evenveel muzikale wendingen maar dan in de helft van de tijd die hun college artiesten nodig hadden.

Al werd het album met name een klassieker doordat dit de wederopstanding van een genre betekende. Niet perse omdat ‘Script’ over de hele linie even sterk is. Met name in de tweede helft verliezen Fish en kornuiten zich te zeer in melodrama en oneindig herhalen van dezelfde muzikale wendingen. Het talent was er zeker, al moest de stijl nog wat uitkristalliseren voor de echte meesterwerken zoals ‘Misplaced Childhood’ en ‘Clutching At Straws’ enkele jaren later.

Misschien nog enige kanttekeningen die te plaatsen valt betreft het live album. Alsof de band er op gericht is iedere show die ze hebben gespeeld uit te brengen. Als fan heb je inmiddels toch meerdere opnames van dezelfde tournee in de kast staan! De ‘gewone’ discografie van de band bevat inmiddels al 21 platen, los van de haast eindeloze releases verkrijgbaar via de website. Hoe vaak ga je de show die bij deze box zit überhaupt luisteren?

01. Disc 1 Script For A Jester’s Tear
02. Disc 2 Market Square Heroes E.P.
03. Disc 3+4 Live At The Marque 1982