Kamelot – I Am The Empire – Live From The 013
Format: 2CD+BLuray + DVD – LP / Label: Napalm Records

Nieuw live album van de band Kamelot uit Tampa Florida. In deze dagen van Covid 19 en intelligente Lock down kun je het bijna niet meer voorstellen dat een band in een stampvolle zaal een concertfilm schiet. Toch was dit op 14 september 2018 het geval in een uitverkochte 013 in Tilburg. Deze release zou je met enige overdrijving kunnen zien als een tijdcapsule. Een herinnering aan een tijd toen we echt nog niet stil stonden bij anderhalve meter afstand of mondmaskers.

Voor wie Kamelot niet kent even een korte introductie. De band bestaat sinds eind jaren tachtig en kende een wisselende band bezetting. Denk op muzikaal gebied aan Within Temptation, Queensryche en een vleugje Iron Maiden. Stevige rock met een grootst theatraal, bombastisch karakter. Sci-fi beelden gekoppeld aan een thematiek van opoffering en overwinning.

Alle muziekfans die absoluut NIET houden van enige vorm van opsmuk of theater kunnen nu stoppen met lezen! De band grosseert in het grote gebaar en eigenlijk is dat zo erg nog niet. Het luisteren van de plaat of bekijken van de bijgevoegde concertfilm is even ontsnappen aan de werkelijkheid. Het (misschien) topzware van dicht geplamuurde instrumentarium en emotionele sentiment even cartoonesk als meeslepend. Maar waarom alleen maar luisteren naar artiesten die permanent akoestisch spelen of grossieren in openhartigheid en  navelstaarderij praktiseren. Je innerlijke demonen zijn beter te verdrijven met het vuur en passie van deze band. Het volume alleen al is misschien genoeg.

Maar beste lezer, als uw recensent moet ik wel even de volgende bekentenis doen. Ik was zelf als bezoeker bij dit concert. Dus mijn mening is verre van neutraal. Het was een mooie avond met een stevig en verrassend concert dat nu voor de eeuwigheid bewaard is.

01. Trascendence (Intro)
02. Phantom Divine (Shadow Empire)
03. Rule the World