Frank Zappa – Halloween ’81 Highlights
Format: CD / Label: Universal

Wijlen Frank Zappa gaf ieder jaar op Halloween een concert in New York. In de eindeloze lijst van postume releases die de laatste jaren verschijnen zaten al enkele concerten met de feestdag. Na edities 1973 en 1977 verscheen afgelopen maand jaargang 1981. Naast de cd met hoogtepunten (waarop deze recensie is gebaseerd) is er ook een deluxe versie verkrijgbaar. Maar liefst zes schijfjes, inclusief Frank Zappa Dracula masker. Voor de echte fan een must, lijkt mij!

Gedurende zijn carrière verwerkte Zappa allerlei soorten stijlen en sferen in zijn muziek. Op dit live album komt dus ook van alles voorbij. Jazz, beetje soul, psychedelica, reggae, doo wop , hard rock of soms haast alles tegelijkertijd. Niet zelden kent een nummer vele bochten en verrassende wendingen. Muzikaal is deze release dik in orde.

Maar jammer genoeg zijn er ook nog de teksten! Nu hoeft niet iedere artiest gevoelige of diep poëtisch te werk gaan maar Zappa en kornuiten zijn van een wat bedenkelijk allooi. Onderbroekenlol tot en met. Van andere seksuele voorkeuren tot soa´s. Vaak bezongen in refreintjes die haast continu terugkomen. Het muzikale venijn weggespoeld door de flauwe puberale inhoud die er boven op ligt (no pun intended ?).

In zijn carrière wist de Maestro echt wel interessante platen af te leveren die anno 2020 zeer genietbaar zijn. ‘Halloween 81’ is meer een verzamelaar die meer de slechte kanten van zijn werk zichtbaar maken dan een echt genietbare concert registratie. Meer een manier van de erven Zappa om nog te verdienen dan een echte toevoeging. Koop deze plaat echt alleen maar als je echt alles van de man wil hebben.

01. Chunga’s Revenge
02. The Finest Night Of The Year
03. I’m The Slime