Recensie: David Crosby – For Free

David Crosby - For Free

David Crosby – For Free
Format: CD – LP – Digital / Label: BMG

David Crosby’s beste en meest indrukwekkende soloplaat tot nu toe

Wie had ooit voor mogelijk gehouden dat David Crosby vandaag de dag nog zou leven?! Inmiddels is hij onlangs tachtig jaar oud geworden. Met zijn in het verleden verwoestende levensstijl is dat een godswonder. Naast op late(re) leeftijd afgekickt te zijn van zijn alcohol- en cocaïneverslaving, het hebben van diabetes type 2, het ondergaan van een levertransplantatie en twee hartaanvallen verder, staat de beste man nog fier overeind. Stiekem verkerend in een betere gezondheid dan ooit. Het verklaart ook waarom hij vanaf 2014 maar liefst vijf soloalbums uitbracht, waarvan ‘For Free’ de nieuwste is. Daarmee komt het totale aantal soloplaten op acht stuks.

‘For Free’ opent met het ijzersterke River Rise, mede geschreven en gezongen door Michael McDonald (Doobie Brothers) en Crosby’s zoon James Raymond, die tevens verantwoordelijk is voor de productie van het album. Met z’n vocale harmonieën, aanstekelijke tekst en melodie en de prachtige instrumentatie zet dit nummer de toon voor de rest van de plaat.

Nog zo’n fantastisch liedje is Rodriguez For A Night, mede geschreven door Donald Fagen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze song een typische Steely Dan sound heeft en zo op een plaat van die band had kunnen staan. Met dit nummer ging een lang gekoesterde wens van Crosby in vervulling. Hij probeerde Fagen al jaren te strikken om een nummer voor hem te schrijven en eindelijk is het hem gelukt.

De titeltrack van de plaat is een cover van Joni Mitchell die in 1970 op haar LP ‘Ladies Of The Canyon’ verscheen. In 1973 song Crosby het ook al als lid van The Byrds. Samen met de Texaanse singer-songwriter Sarah Jarosz nadert Crosby nu, in deze uitgeklede versie van het nummer, het origineel. Een juweeltje.

Een ander pareltje is afsluiter I Won’t Stay For Long, wederom geschreven door David’s zoon James Raymond, waarop Crosby zijn sterfelijkheid bezingt. Het is een song die barst van emotie en daardoor ongenadig hard binnenkomt. De andere liedjes op de plaat, geschreven door David zelf, tonen wat voor een geweldige songwriter hij nog steeds is. Naast zijn uitmuntende songwriting skills is zijn stem nog altijd zijn grootste wapen en klinkt hij nog even soulvol en warm als ‘vroeger’. Hoewel misschien ietsje aan kracht ingeboet, maar dit is echt minimaal.

‘For Free’ is een tijdloos album met een zwoele jazzy seventies soft-rock sound die perfect is voor lange zomeravonden en die ook feilloos past bij Crosby’s stem. Mooie composities en sterke arrangementen sieren de plaat, terwijl het rijke pallet aan kleuren en klanken naast nostalgisch ook verrassend fris klinkt.

Het is een buitengewoon goed geproduceerd album waarbij niets aan het toeval is overgelaten. De gepolijste en gelikte sound, in de goede zin van het woord, zorgen voor een smaakvolle en sfeervolle plaat van een fantastische artiest die vol emotie terugblikt op zijn verleden, kijkt naar het heden en zijn sterfelijkheid omarmt. Het is misschien wel David Crosby’s beste en meest indrukwekkende soloplaat tot nu toe.

01. River Rise (feat. Michael McDonald)
02. I Think I
03. The Other Side Of Midnight