+Cass Clayton Band - Play Nice

Cass Clayton Band – Play Nice
Format: CD – Digital / Label: Eigen Beheer
Release: 2019

Cass Clayton is een zeer getalenteerde zangeres-slidegitariste uit Denver, Colorado. Dat blijkt wel uit het feit dat zij een plaats wist te veroveren in de top 3 van slidegitaristen in Colorado en werd uitgeroepen tot topzangeres bij de CO Blues Society Members’ Choice Awards.

Samen met haar band, de Cass Clayton Band, is zij nu toe aan haar derde release. De band bestaat naast Cass uit Loren Phillips (bas), Dann Burke (sologitaar), Steve Saviano (drums) en John Stilwagen (toetsen).
Het geluid van de band op dit derde album is als zeer soulvol te omschrijven met her en der een vleug funk en blues. Maar het is de soul, die de overhand heeft. In nummers, die variëren van diepe soulballads tot stuwend pompende soul. Hierin speelt de donkere soulvolle stem van Cass een belangrijke rol. De band speelt helemaal in dienst van de nummers. Dus geen uitgebreide solo uitspattingen maar altijd met een hechte ondersteunende functie.

Een goed voorbeeld is de zacht voortglijdende soulvolle ballad Dawes County met een ingehouden en daardoor breekbare begeleiding. In dit nummer wordt de soul op prima met country en blues elementen vermengd. Little Things klinkt daarna iets luchtiger met een groove, die aan het geluid van het befaamde Hi label doet denken. Een zacht groovende ritmesectie met een zwevend soulorgel. En uiteraard de smachtende soulstem van Cass. Play Nice is nog zo’n voorbeeld van een intieme soulballad met een zeer aangenaam romig geluid.
In B Side wordt het soulgeluid voorzien van lome funky grooves waardoor het nummer aan de Temptations klassieker “I Can’t Get Next To You” doet denken. Het nummer is voorzien van een brandend gitaargeluid en broeierige luie grooves.
De uptempo soul van No Use In Crying heeft een beat die aan de klassieker “Ain’t Too Proud To Beg” doet denken. Een zeer aanstekelijke luie swinger. Tattered And Torn is een diepe soulballad in een Irma Thomas-achtige stijl met zeer krachtige soulzang van Cass. Het geluid van the Staples Singers duikt op in de pompende soul van You’ll See, voorzien van funky grooves en brandende gitaarriffs. Ook in Doesn’t Make Sense is het Staples Singers geluid terug te vinden. Het geluid van Otis Redding is ook niet onopgemerkt aan de band voorbijgegaan getuige de breekbare soulballad The Most Beautiful en het al even breekbare Strange Conversation.
In Flowers At My Feet is een bluesy, haast swamp achtig, geluid te horen met een gemeen smeulende slidegitaar, funky keyboards en een warm groovende ritmesectie.

De Cass Clayton Band kruipt met hun derde album diep onder je huid en gaat daar nooit meer weg!

01. Dawes County