Review: The Band Of Heathens – Simple Things

The Band Of Heathens - Simple Things

The Band Of Heathens – Simple Things
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: BOH Records

Afgelopen september (2022) bracht The Band Of Heathens nog de EP ‘Cutting Room Floor’ uit; een project dat de schijnwerpers richtte op een aantal liedjes die om één of meerdere redenen een album niet haalden. Nu, een half jaar later, zijn de heren alweer terug met een compleet nieuw studioalbum, hun achtste wel te verstaan.

De plaat borduurt in zekere zin voort op ‘Stranger’ uit 2020, wat de existentiële crisis van de wereld vertelde (COVID-19, isolatie van de mensheid door alle lockdowns, vervreemding van elkaar, demonstraties die uitgroeiden tot rellen vanwege de pandemie, corona-wappies, Trump die toen nog president van de VS was). ‘Simple Things’ gaat vooral over de periode erna tot en met nu. Over het dankbaar zijn voor dat wat je wel hebt, het waarderen van je familie en vrienden en over de korte tijd die we hier op aarde zijn.

Het album is een zelfverzekerd statement van een groep die zijn plaats in de wereld vindt in onzekere en moeilijke tijden. Daarmee gaat de band ook gelijk terug naar haar fundament. De mannen kwamen geografisch gezien thuis toen ze terugkeerden naar hun oude basis, hun studio In Austin, voor de opname, en hun rootsy, op gitaar gebaseerde (soft)rock waarmee ze naam hebben gemaakt, opnieuw omarmden.

Precies dat eigen geluid, waar de band zich al die jaren al aan vasthoudt (hetzij in combinatie met uitstapjes naar andere genres) maakt haar authentiek. De mannen zijn niet aan veranderingen onderhevig en volgen hun eigen pad. Een pad waarbij zij zich goed voelen. Ze gaan niet mee met de massa en verloochenen hun roots niet.

Wat hen tevens bijzonder maakt is dat ze echt een bandje zijn. Je hoort op ieder album en tijdens ieder optreden terug dat ze het fantastisch vinden om samen muziek te maken. Ze versterken elkaar, vullen elkaar aan en zijn ontzettend goed op elkaar ingespeeld. Hoewel de samenstelling van de groep in de loop der jaren nog wel eens wisselde (behalve de oprichters en frontmannen Ed Jurdi en Gordy Quist) hoor je dat niet terug. Ze hebben altijd leden gevonden met hetzelfde gedachtegoed, die de neuzen dezelfde kant op hebben staan en van dezelfde soort muziek houden. De band klinkt daardoor doorgewinterd, steady en solide en levert altijd kwaliteit. Alleen al om boven genoemde redenen gaat de groep al vanaf 2005 mee en is het einde nog lang niet in zicht. Een andere reden is dat de muziek voor zich spreekt; het is oprecht, puur en zonder poespas. Je hoort geen rare trucjes. Ook voor ‘Simple Things’ geldt dat het niet overgeproduceerd is, maar je hoort gewoon een band die samen speelt in de studio. Zoals de band live is, zo staat het ook op de plaat. Echter kan het niet.

‘Simple Things’ is een heerlijk laidback feelgood album met toegankelijke en aanstekelijke liedjes. Uiteraard zitten er ook een paar melancholische nummers tussen zoals de bijna gepredikte titeltrack Simple Things en het vocaal zeer sterke Single In The Same Summer, maar ook die hebben schwung en blijven lekker hangen.

Over de vocalen gesproken; dat is iets waar The Band Of Heathens uitermate krachtig in is. De stemmen van de frontmannen zijn afzonderlijk al goed, maar samen hebben ze een fantastische chemie en harmonie. Jurdi heeft een mooi warme soulstem die bij elk nummer past en Quist heeft een cleanere stem met een licht rauw randje en kleine twang, perfect voor de meer Americana en soft/southern rock georiënteerde songs. Beide hebben een geweldige tekstbeleving en weten daarmee emoties en verhalen echt over te brengen.

Het maakt niet uit waar of wanneer je een plaat van The Band Of Heathens op zet, het komt altijd uit. ‘Simple Things’ luistert ook heerlijk weg en het lijkt het vijftal zo gemakkelijk af te gaan om (samen) muziek te maken. Het is heel natuurlijk, ongedwongen, je hoort het plezier en ze hebben een heel prettige energie samen. Bovendien zijn ze stuk voor stuk zeer getalenteerd en dragen allemaal hun eigen steentje bij en zijn niet bang om elkaar de spotlight te gunnen. Er zitten geen ego’s in de weg. Daarnaast hebben de liedjes ook nog eens zeer sterke arrangementen en composities, is de productie en mix & mastering om door een ringetje te halen en staat het allemaal als een huis. Alles klopt en er wordt niets aan het toeval overgelaten. Heb je het over The Band Of Heathens, dan heb je het over klasse. Zoals deze band is en hoe ze keer op keer presteert, hetzij met een album of met een optreden, zo vind je er niet veel meer. Je kunt de groep ook met niemand vergelijken. Ja, als je dat per se wilt zou ik zeggen dat het kwintet de sound, feel en energie van The Band en Little Feat hebben, de southern rock invloed van The Allman Brothers en de vocale harmonieën van Crosby, Stills & Nash en bij tijd en wijlen The Beatles (luister maar eens naar afsluiter All That Remains). Maar ze zijn vooral heel erg zichzelf en daarmee uniek en onvervalst.

1. Don’t Let the Darkness
02. Heartless Year
03. I Got the Time