Review: Savoy Brown – Blues All Around

Savoy Brown - Blues All Around

Savoy Brown – Blues All Around
Format: CD – Vinyl LP- Digital / Label: Quarto Valley Records

In 1965 richtte de uit Wales stammende gitarist Kim Simmonds in Londen de Savoy Brown Blues Band op. De band bleef heel lang, tot vorig jaar, een constante factor en een van de weinig overlevende bands uit de British Blues Boom van de jaren 60. De Savoy Brown Blues Band (later ingekort tot Savoy Brown) had al vanaf het begin vooral veel succes in de Verenigde Staten, meer zelfs dan in het eigen Britse Koninkrijk.

De band, met als enige constante Kim Simmonds, maakte door de decennia heen met grote hardnekkigheid albums en bleef haar stevig in de jaren 60 en 70 gewortelde blues based rocksound trouw. Dat gold ook voor het in 2022 verschenen optimistisch getitelde ‘Ain’t Done Yet‘. Dat veranderde echter drastisch toen Simmonds medio 2022 te kennen gaf aan darmkanker in een vergevorderd stadium te lijden.

Hij deed er vervolgens alles aan om nog voor de naderende dood een laatste bluesrock statement te produceren. Niet zoals voorheen met de band in de studio zijn nummers op te nemen, maar tussen de chemokuren door  eerst alle gitaarpartijen, vocals, mondharmonica en orgel apart op te nemen en daarna de ritmesectie (Garnet Grimm op drums en Pat DeSalvo op basgitaar) de opnames af te laten maken.

En zo is ook het 42e (!) en laatste Savoy Brown-album, ‘Blues All Around’, weer een typisch Savoy Brown-album met uitmuntend slidegitaarwerk van Simmonds ondersteund door een rock solid ritme sectie in 12 blues based rocksongs. Hoogtepunten van het album zijn de southern blues van Going Down South, de vloeiende bluesrock van Gypsy Healer, de heavy slideblues van Winning Hand, de recht-toe-recht-aan bluesrock van Hurting Spell en de slideblues van California Days Gone By met een uitblinkende, stuwende ritme sectie.

‘Blues All Around’ is het uitmuntende uitroepteken achter de bijna 60-jarige carrière van een band, die je bij het beluisteren altijd weer terugbrengt naar de hoogtijdagen van de bluesboom uit de jaren 60 en 70 en doet beseffen dat Kim Simmonds een van de grootheden van de bluesrock was.
Kim Simmonds stierf op 13 december 2022.

01. Falling Through
02. Black Heart