Review: Sass Jordan – Live In New York Ninety-Four

Sass Jordan - High Road Easy

Sass Jordan – Live In New York Ninety-Four
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Deko Entertainment

Wie de Brits-Canadese (hard)rockzangeres Sass Jordan een jaar geleden (of in 2016) zag optreden op Ribs & Blues in Raalte zou het niet geloven dat zij inmiddels de zestig is gepasseerd, maar toch zag de als Sarah Jordan in het Engelse Birmingham geboren Sass op 23 december 1962 het levenslicht. Op haar derde verhuisde de familie naar het Canadese Montreal; haar vader was een Franse professor, haar moeder een Engelse ballerina. Thuis hoorde ze in haar jeugd vooral klassieke muziek, tot ze The Night They Drove Old Dixie Down van The Band op de radio hoorde en besefte dat er ook andere muziek was die zij mooi vond. Op haar zestiende zat ze voor het eerst in een bandje.

Haar eerste single Tell Somebody van haar gelijknamige debuutalbum (1986), bezorgde haar in 1989 de Canadese Juno Award voor meest veelbelovende vrouwelijke vocalist. Sindsdien is ze nog drie keer genomineerd en won ze de Billboard Best Female Rock Vocalist-award. Van dat debuutalbum kwamen ook de singles Double Trouble, Stranger Than Paradise en So Hard, die de Canadese hitlijsten haalden.

In 1990 verhuisde ze naar Los Angeles, om van daaruit de Amerikaanse markt te bestormen. Haar tweede album, ‘Rancine’ (1992) was een groot succes in zowel Canada als de VS. Daarop staan hits als Make You A Believer, I Want to Believe, You Don’t Have to Remind Me en Goin’ Back AgainIn 1992 nam ze het duet Trust In Me met Joe Cocker op, voor de soundtrack van de film Bodyguard. Het album van deze soundtrack werd ruim 45 miljoen keer verkocht.

Tussen 2003 en 2006 was ze jurylid van de Canadese Idols talentenjacht en bleef ze optreden en opnemen. Daarnaast acteerde ze in verschillende tv-series én in de Canadese versie van de musical “Love, Janis” (haar Amerikaanse collega’s Beth Hart en Dana Fuchs speelden die rol in de off-Broadway versie in New York).

Inmiddels heeft ze tien studioalbums uitgebracht, waarvan ‘Bitches Blues‘ uit 2022 de nieuwste is. Nu komt ze met een live-album, ‘Live In New York Ninety-Four’ getiteld. Al vind ik het op zich vreemd om in 2023 een live-registratie uit 1994 uit te brengen, want de beide optredens in Raalte in de afgelopen zeven jaar waren echt heel goed, dus waarom geen recentere opnamen? Ik vermoed dat het feit dat de vorig jaar overleden Foo Fighters drummer Taylor Hawkins in haar band speelde in 1994 hierbij een grote rol heeft gespeeld. Ze treedt nog steeds op en voor de komende maanden staan vijf Canadese concerten gepland.

Het album bevat negen live opgenomen songs en die klinken allemaal geweldig, ze wordt begeleid door een geweldige band en bevat prima versies van bekende songs als Make You A Believer, High Road Easy (ook op single uitgebracht), Sun’s Gonna Rise en Pissin’Down. Mijn enige kritiekpunt is dat ik het voor een live-registratie toch wel erg kort vind, het lijkt qua lengte wel een festivaloptreden…

01 Intro
02 Damaged
03 Make You A Believer