Review: Robert Jon & The Wreck – Ride Into The Light

Robert Jon & The Wreck - Ride Into The Light

Robert Jon & The Wreck – Ride Into The Light
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Journeyman Records

Robert Jon & The Wreck leveren zinderende blues en southern rock op hun nieuwe album, ‘Ride Into The Light’.  De single ‘West Coast Eyes’ én het album werden geproduceerd door Joe Bonamassa en Josh Smith en opgenomen in de Legendary Sunset Sound Studios in Los Angeles. Het is hun zevende studioalbum dat boordevol zinderende bluesrock en zonovergoten Americana-ballads staat, heeft een even hoog octaangehalte als hartverscheurend, wat bewijst dat rock & roll ook in 2023 floreert.

Om hun traditionele productieproces nieuw leven in te blazen, werkte The Wreck voor deze release samen met de legendarische producers Don Was (John Mayer, Bonnie Raitt), Dave Cobb (Brandi Carlile, Chris Stapleton), Kevin Shirley (Iron Maiden, The Black Crowes) en gitaarmaestro’s Joe Bonamassa en Josh Smith (Marc Broussard, Eric Gales, Joanne Shaw Taylor).
Op het nieuwe album bereikt de band een nieuw en hoog niveau van muzikaal vakmanschap en talent voor het schrijven van liedjes, waardoor een frisse kijk op rock & roll ontstaat, waarbij klassieke bands als The Allman Brothers Band, Eagles en Lynyrd Skynyrd absoluut als voorbeelden dienen.

Uit de bio: “We ontmoetten de legendarische Tom Hambridge (Buddy Guy), die liedjes heeft geschreven met veel geweldige artiesten”, vertelt frontman Robert Jon Burrison. “Een paar weken later gingen we naar Sunset Sound in LA met Joe Bonamassa en Josh Smith als onze producers… wat evolueerde door de jaren heen naar een klein eerbetoon aan de sessiemuzikantenscene in LA, waarbij elementen uit een paar verschillende decennia en Uiteindelijk werd het een heel leuk sonisch experiment. Joe en Josh waren ook geweldig in de omgang en gaven veel leuke muzikale suggesties en natuurlijk eersteklas vintage gitaaruitrusting!”

‘Ride Into The Light’ bevat ook de vier nummers van de recente dynamische EP-release ‘One Of A Kind‘ van de band, die wereldwijd lovende kritieken opleverde. Deze nummers zijn geproduceerd door Grammy-Award-winnaars Don Was en Dave Cobb. ‘One Of A Kind’ toont het brede bereik en dynamische geluid van Robert Jon & The Wreck, van de instant rock-‘n-roll-klassieker Come At Me tot het boeiende, met Americana doordrenkte Who Can You Love, tot de uitstekende riffgedreven rootsrocknummers Pain No More en One Of A Kind.

Productieve songwriters met een schat aan nieuw materiaal die weigeren zich te laten beperken door traditionele releasestrategieën, de nieuwe samenwerking van de band met Joe Bonamassa’s Journeyman Records biedt hen de kans om met ’s werelds beste producers te werken en een gestage stroom singles van hoge kwaliteit uit te brengen op een voortdurende basis, waardoor de chaos in de industrie wordt doorbroken en ervoor wordt gezorgd dat nieuwe muziek toegankelijk is voor fans zoals bedoeld.

Robert Jon & The Wreck, werkend vanuit Zuid-Californië, nemen het zuidelijke rockgeluid van de oostkust over en maken er zich eigen van, aan de westkust van de States. Sinds hun oprichting in 2011 is de band actief bezig om de wereld te veroveren. De band bestaat uit Robert Jon Burrison (zang, gitaar), Andrew Espantman (drums, achtergrondzang), Henry James Schneekluth (leadgitaar, achtergrondzang) en Warren Murrel (bas). Onlangs voegde toetsenist Jake Abernathie zich bij de band als officieel lid.

Het blijkt dat deze getalenteerde muzikanten ook een geweldige live-reputatie hebben, naast de prima albums die ze inmiddels hebben uitgebracht. Bezoekers van de maandag van Ribs & Blues hebben dit kunnen ervaren tijdens het spetterende optreden van de band, die deze dag op het hoofdpodium opende. Enige minpuntje vind ik dat het album met slechts acht songs wel erg aan de korte kant is, er hadden wat mij betreft toch minstens twee songs toegevoegd moeten worden!

01. Pain No More
02. Who Can You Love
03. Come At Me