Review: Layla Zoe – The World Could Change

Layla Zoe -The World Could Change

Layla Zoe – The World Could Change
Format: CD – Vinyl / Label: Cable Car Records

Negen jaar na het album ‘The Lily’ hebben de Canadese bluesrockzangeres Layla Zoe en de Duitse rockgitarist en producer Henrik Freischlader elkaar weer gevonden met als resultaat het album ‘The World Could Change’. Het album is echter vooral een Freischlader-project. Hij produceerde, componeerde en bespeelde alle instrumenten, behalve het Hammonorgel. Layla Zoe leverde de songteksten en deed de vocals en dat is eigenlijk wat het album redt, de ongeëvenaarde powerstem van de Canadese.

Het album gaat overigens goed van start met powerbluesrock van Dark Heart en de soulrock van Honey Pie met Zoe in volle glorie en Freischladers Robin Trower-achtige gitaarwerk.

Maar na de overigens mooi emotioneel gezongen ballad Praying Kind en de bluesrocker The World Could Change wordt duidelijk dat de composities van Freischlader wel erg eenvormig zijn (alle bluesrocksongs op het album zijn mid-tempo nummers die erg op elkaar lijken). Vooral in de ballads wreekt zich dat. De instrumentatie is in alle songs gelijk met de gitaar in de hoofdrol en orgel op de achtergrond. Bovendien had het inhuren van een echte, subtiele drummer en een groovende bassist geen kwaad gekund. Het maakt het verschil met Zoe’s vorige album (‘Nowhere Left To Go’ uit 2021) opvallend groot; Zoe is gebaat bij veel meer compositorische en instrumentale variatie.

Nogmaals de bluesrocksongs op het album kunnen de toets der kritiek nog wel doorstaan en ook de slowblues We’re All The Same is het aanhoren zeker waard. Maar Layla Zoe heeft meer verdiend dan de eenvormigheid van ‘The World Could Change’.

Want, God, wat kan dat mens zingen!

01. Dark Heart
02. Honey Pie