Review: John Mayall`s Bluesbreakers – Live In 1967 – Volume Three

John Mayall`s Bluesbreakers - Live In 1967 - Volume Three

John Mayall`s Bluesbreakers – Live In 1967 – Volume Three
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label Forty Below Records

‘Live in 1967 – Volume Three’ is het derde en laatste deel in een reeks releases van John Mayall en Forty Below Records die de historische band bezetting van zijn band The Bluesbreakers laat horen die ontstond nadat Mick Fleetwood samen met Peter Green en John McVie de Godfather of British Blues steunden. Deel 1 verscheen in 2015 en deel 2 in 2016.  De muziek die deze muzikanten produceerden inspireerde niet alleen het publiek, maar ook de muzikanten zelf en zij begonnen daarna aan hun reis als oprichters van Fleetwood Mac.

Vijf van de concerten die John, Mick, John en Peter in die korte maar vruchtbare periode gaven, werden met een bandrecorder op (zoals de Engelsen het noemen) ‘reel-to-reel’ tape vastgelegd door superfan Tom Huissen. Het bestaan ​​van deze opnames werd ruim veertig jaar later door John ontdekt, en deze serie van drie albums was het resultaat van deze ontdekking, de historische vermenging van muzikale genialiteit van Mayall, Green, McVie en Fleetwood, en wat technologische magie uitgevoerd door John Mayall en coproducer Eric Corne. De serie is razend populair bij de fanbase van John Mayall en vele anderen. ‘Live in 1967 – Volume Two’ uit 2016 werd door Rolling Stone geprezen als een “welkome tweede hulp”.

‘Live In 1967 – Volume Three’ is het tweede album dat John Mayall (die in november negentig jaar wordt!) heeft uitgebracht sinds zijn aankondiging van zijn pensionering eind 2021. Het volgt zijn triomfantelijke ‘The Sun Is Shining Down’, dat werd genomineerd voor het beste traditionele bluesalbum voor de Grammy Awards van 2022. Zelfs nu hij al enkele jaren met pensioen is, ook nu blijft John Mayall nog altijd spannend!

Ik ben verbaasd en opgelucht over de geluidskwaliteit van deze opnamen, ze zijn immers 56 jaar geleden door een fan opgenomen met amateurmateriaal en hoewel door Eric Corne prachtig opgepoetst, het klinkt over het geheel genomen echt heel goed, maar ook op de wat mindere opnamen kun je goed horen hoe goed deze bezetting was! De acht vrij lange songs zijn in vier verschillende locaties opgenomen en klinken samen als één geheel, terwijl die locaties niet zo’n goede akoestiek zullen hebben gehad als concertlocaties in 2023!  Mijn persoonlijke favorieten zijn Greeny en The Stumble, al komt Double Trouble daar dichtbij in de buurt. Achter de songtitels hieronder zie je tussen haakjes uit welke zaal deze opnamen afkomstig zijn.

John Mayall en zijn Bluesbreakers waren in deze periode geweldig in vorm, waarbij er echt een hoofdrol was voor Peter Green. Ge-wel-di-ge gitaarsolo’s horen we op deze opnamen. Dit derde en laatste deel van deze serie albums is absoluut de moeite waard!

01. Brand New Start (Manor House)
02. Tears In My Eyes (Manor House)
03. Stand Back Baby (Bromley)