Review: Gary Lucas & Peter Willems – Double Dare Volume 1 & 2

Gary Lucas & Peter Willems – Double Dare Volume 1 & 2

Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: ZenneZ Records

Het avontuurlijke en eigengereide Nederlandse label ZenneZ Recordsis hard op weg de eretitel/geuzennaam ‘The Queen of Less Is More’ te veroveren. Op het label is onder andere muziek te vinden van het duo Blue Sands (zie recensie elders op deze site), een duo dat bestaat uit zangeres Esther van Hees en bassist Reindert Kragt.

Gitarist Gary Lucas (New York) en bassist Peter Willems (Maastricht) hebben de bandnaam Double Dare.

Daar waar Blue Sands ingetogen, introverte muziek maakt op hun album No Longer Blue’, tapppen Lucas en Willemse uit een heel ander vaatje. Ze spelen weliswaar maar enkele eigen nummers, maar het gaat te ver om hun vertolking van Spoonful (Dixon) gewoon een ‘cover’ te noemen. De flarden herkenbare tekst ‘bewijzen’ inderdaad dat Willie Dixon inderdaad de componist van Spoonful is, maar daar houdt de verwijzing naar het origineel wel zo’n beetje op. Interessant -en dus boeiend-, als muzikanten zo’n blues-stoplap kunnen reanimeren. Nadat hun versie van Spoonful eerst beschaafd een beetje richting Fever klinkt, ontspoort het nummer vervolgens op prettige wijze. Een vergelijkbare, maar heel andere, make-over krijgt I’m So Glad (Skip James), ook een nummer dat eind zestiger jaren furore maakte in de uitvoering van de Cream.

Gepolijste gekte
De eigenzinnigheid van de muziek van L&W is enigszins te begrijpen als je weet dat Lucas gespeeld heeft met John Zorn, Captain Beefheart, Jeff Buckley, Joan Osborne, Nick Cave en Leonard Bernstein. (Zie * voor een meer uitgebreide lijst) Al deze muzikanten laten zich weinig gelegen liggen aan grenzen en hokjes. Voeg er een scheutje aan toe van een kruising tussen Richard Thompson en Robert Fripp; en eventueel nog een beetje Bill Frisell. Maar vooral ook wat gekte, onvoorspelbaarheid en onaangepastheid en dan kom je in de buurt van de muziek op ‘Double Dare Volume 1 & 2’.

Lucas en Willemse ontmoetten elkaar op initiatief van muziekkenner en producer Co de Kloet, die hen uitnodigde voor een van zijn muzikale activiteiten. Ook speelden Lucas & Willems op het avontuurlijke festival So What’s Next. Vervolgens gingen ze aan de slag om samen een geheel eigen ding te doen. De opnames op ‘Double Dare Volume 1 & 2’ zijn het eerste deel van het resultaat van hun samenwerking. De zes tracks werden live opgenomen en zijn het bewijs van de ongebreidelde muzikale vrijheid die L&W zich permitteren. Zo is hier, naast Spoonful en I’m So Glad, ook cover van een tamelijk obscuur nummer van de Velvet Underground (Hey Mr. Rain) te vinden.

De muzikale exploratie wordt nog verder uitgebouwd op ‘Double Dare Volume 2’,  als Lucas en Willems in de studio aan de slag gaan. Dan komen ook nummers van Franz Schubert langs en wordt het terrein van de ambient muziek betreden. Ook hier weer geen makkelijke luisterstuff, maar wel boeiende interpretaties, ook van een (onafgemaakt) nummer van Jeff Buckley (Harem Man).

Uitersten
Niet alleen qua leeftijd, maar ook instrumentaal en vocaal bestrijken Lucas en Willems twee uitersten van het muzikale spectrum. Lucas is een oude (69) rot, gepokt en gemazeld door het spelen met zeer verschillende muzikale grootheden. Hij heeft een donkergekleurde, lage rockstem. Bassist en zanger Willems is 22 jaar jong en zijn stem klinkt engelig hoog.

Al met al is ‘Double Dare Volume 1 & 2’ het resultaat van een bepaald niet alledaagse samenwerking tussen muzikanten met een leeftijdsverschil van bijna 50 jaar. Muzikanten die elkaar probleemloos verstaan en die vol vertrouwen samen op muzikaal avontuur gaan. Ze spelen/interpreteren net zo makkelijk op geheel eigen wijze folk traditionals als Fare Thee Well als psychedelisch getinte blues & jazz.

Beluister het contrastrijke en luisterrijke ‘Double Dare Volume 1 & 2’ en ga mee op avontuur met Lucas en Willems.

Website:

Bezetting:
Gary Lucas – vocals, electric guitar, acoustic guitar
Peter Willems – vocals, double Bass

* Lucas has collaborated with Leonard Bernstein, Jeff Buckley,[John Cale, Nick Cave, David Johansen, and Lou Reed. He has also worked with Chris Cornell, Najma Akhtar, DJ Spooky, Dr. John, Amanda Palmer, Bryan Ferry, The Future Sound of London, Allen Ginsberg, Peter Hammill, Warren Haynes, Dave Liebman, Joe Lovano, Kate & Anna McGarrigle, Geoff Muldaur, Bob Neuwirth, Mary Margaret O’Hara, Graham Parker, Van Dyke Parks, Iggy Pop, Roswell Rudd, Fred Schneider, Richard Barone, John Sebastian, Adrian Sherwood, Patti Smith, Peter Stampfel, Damo Suzuki, Steve Swallow, Bob Weir, John Zorn, Nona Hendryx, Emir Kusturica and the No Smoking Orchestra, Hal Willner, Kip Hanrahan, Elli Medeiros, Haydee Milanes, Suylen Milanes, Los Van Van, and Alabama Three. (Wikipedia)

Gary Lucas & Peter Willems – Double Dare Volume 1 & 2 - back