Review: Blue Sands – No Longer Blue

Blue Sands – No Longer Blue

Blue Sands – No Longer Blue
Format: CD – Digital / Label: ZenneZ Records

Blue Sands blijkt niet alleen de naam van een tropisch resort in Santa Barbara te zijn, maar ook de titel van een album uit 1955 van The Chico Hamilton Quintet. Hier (in Nederland) en nu (sinds 2020) is het de naam van een bijzonder jazzduo. De Belgische zangeres Esther van Hees en de Nederlandse bassist Reindert Kragt zijn de twee leden van dit opzienbarende jazzgezelschapje. Opzienbarend, want de muziek van Blue Sands bestaat louter uit zang en bas. Dat is weinig vertoond en dus in ieder geval interessant.

Vorig jaar verscheen van Blue Sands de vinyl-EP ‘Flowers Made of Clay’, en nu komt ‘No Longer Blue’ (hun eerste volledige album) uit op ZenneZ Records. 14 april vindt de officiële releaseparty (feat. Ben van Gelder) plaats in Cinetol, Amsterdam.

Alice Lombardo deed voor ZenneZ een uitgebreid interview met Esther en Reindert. De naam van de band en informatie over de nummers op ‘No Longer Blue’ komen in haar tekst uitgebreid aan de orde. Gelukkig kreeg ik toestemming om het hele verhaal in deze bespreking op te nemen.

Blue Sands
Photos and Artwork: Yannick Nuyts

Blue Sands debuutalbum ‘No Longer Blue’ (Tekst: Alice Lombardo)
Een gedeeld geheim op het podium
Belgische zangeres Esther Van Hees en Nederlandse basgitarist Reindert Kragt ontmoetten elkaar in 2013 toen ze begonnen aan hun jazz masterstudies aan het Conservatorium van Amsterdam. Sindsdien speelden de twee muzikanten samen in verschillende projecten en bouwden ze een hechte vriendschap op. Nu presenteren ze ‘No Longer Blue’ het debuutalbum van Blue Sands: hun band die tot stand kwam tijdens het begin van de pandemie. Met stem en bas creëert Blue Sands een heel eigen universum, dat je kunt betreden door te luisteren naar ‘No Longer Blue’.

Waarom de naam ‘Blue Sands’?
Esther: De naam komt uit een gezamenlijke favoriete tv-serie, maar verwijst ook naar de uitdrukking ‘feeling blue’. Op momenten dat ik me verdrietig voelde beeldde ik me in dat ik bedekt was door een laag blauw zand. Het kan even duren voordat je zo’n laag van je af hebt geschud en kunt zeggen: “I’m no longer Blue”. Maar zand is moeilijk om helemaal kwijt te raken, het verstopt zich in je schoenen, onder je nagels of in je haren. Aan onze muziek plakken ook wat blauwe zandkorrels en dat is oké. Dat maakt het juist mooier.
Reindert: De naam Blue Sands schetst voor mij het beeld van een mysterieus landschap dat ik wil ontdekken. Het doet me denken aan de sciencefiction roman ‘Dune’.

Hoe verliep het schrijfproces van dit album?
Reindert: Een paar nummers op dit album zijn composities die ik had liggen en die te ‘mooi’ of lief waren voor andere projecten. Esther vond ze prachtig en samen bliezen we ze nieuw leven in. The Girl en Blue Sands zijn twee goede voorbeelden: het zijn misschien wel onze
favoriete nummers op het hele album geworden. Andere nummers ontstonden tijdens spontane schrijfsessies waarbij ik een schets speelde en Esther tegelijkertijd tekst improviseerde; zo ontstond bijvoorbeeld You’ll Never Know. We houden ook van het interpreteren van bestaand werk, zoals het prachtige nummer Desbarato van Anton Goudsmit. …. Keep Him Closer is dan weer onze bewerking van Trois Gymnopédies van Erik Satie. Andere covers die je op het album kan vinden zijn Blackhole Sun van Soundgarden en For the Damaged van Blonde Redhead. We raken geïnspireerd door mooie muziek, ongeacht het genre.
Esther: Woorden op muziek zetten voelt voor mij als het oplossen van een puzzel. Daarnaast kan het schrijven en zingen van je eigen teksten ook iets helends hebben, bijna therapeutisch. Op het album staat één nummer waarvan ik naast de tekst ook de melodie schreef: Promise to Herself. Ik schrijf meestal over mijn eigen ervaringen, maar inspiratie kan ook uit onverwachte hoek komen. De tekst van Happy Little Accidents bestaat bijvoorbeeld uitsluitend uit quotes van Bob Ross.

De bezetting van elektrische bas en zang brengt zoveel ruimte met zich mee dat het ons toelaat ons instrument op een nieuwe manier in te zetten, dat bijna grenzeloze gevoel was soms overweldigend. Na veel experimenteren met deze vrijheid konden we de essentie makkelijker terugvinden en daarnaar terugkeren. Dat hoor je terug op dit album. We hebben het overbodige laten vallen en ik merk een rust in ons spel.

Waar is jullie chemie op het podium aan te wijten?
Esther: Wij kennen elkaar zo lang en spelen nu al negen jaar samen. Reindert kent de verhalen achter elke tekst die ik zing. Wanneer we deze muziek voor een publiek spelen voelt het als een gedeeld geheim op het podium. We nemen het publiek graag mee in dit gevoel, zonder dat ze alle details hoeven te weten. Zo blijft het spannend en kunnen ze de
leegtes opvullen met hun eigen belevingswereld. Het maakt niet uit op welk podium we staan, we maken er een huiskamerconcert van en leggen contact met ons publiek. Ook versier ik het podium graag met van porseleinen clowns, dinosaurussen en planten om me extra thuis te voelen. We nodigen het publiek uit voor een avontuur in ons huiskamer- universum.

Reindert: Ik vind het interessant dat de muziek soms nogal duister is maar dat we er tegelijkertijd een hoop lol mee hebben. Dat contrast brengt een gevoel van hoop met zich mee, waar ik van houd. De vriendschappelijke connectie die we hebben op het podium is belangrijk omdat die ervoor zorgt dat we zo makkelijk contact kunnen leggen met ons publiek. We proberen een veilige sfeer te creëren waar zowel onze emoties als die van de luisteraar mogen bestaan, zonder dat dat heel zwaar hoeft te zijn.

Wat zijn jullie doelen voor de toekomst?
Reindert: Dit album op zich was een doel voor mij. Het is zo interessant en mooi om dit project te zien groeien. Blue Sands is een relatief nieuwe band maar de wortels van onze vriendschap maken het project zo vruchtbaar, volgens mij. We hebben wat subsidie ontvangen voor de opnames en nu het album er is gaan we onze releasetour spelen. Ikgeniet vooral van wat er op dit moment aan het gebeuren is.
Esther: Iedereen die mij goed kent weet dat ik constant lijstjes aan het maken ben. Ik houd ervan om mijn wensen op te schrijven, omdat dat voelt als de eerste stap in de juiste richting. Mijn dromen verklappen doe ik niet zo graag, omdat ik bijgelovig genoeg ben om te vrezen dat ze dan niet uitkomen. Maar ik wil met veel plezier delen dat sommige wensen op mijn lijst al in vervulling zijn gegaan. Ik droomde al lang van een samenwerking met Jef Neve en op 15 september geeft Blue Sands een optreden met Jef Neve en Teus Nobel in de Rex in Mol (B).

Naast dit concert staan er nog vele andere leuke en spannende samenwerkingen op de planning, zoals concerten met: Ben van Gelder, Kika Sprangers, Marta Arpini, Mete Erker en Jeroen van Vliet – om er maar een paar te noemen! Ik ben zo dankbaar voor het muzikale avontuur dat Blue Sands heet. Muziek maken en spelen met Reindert, nog vele jarenlang, dat is het belangrijkste doel op mijn lijstje. Als je nog meer geheimen wilt weten, zien we je graag in het publiek tijdens een van onze releaseshows.

Tot zover het verhaal van Alice Lombardo over Blue Sands en hun album ‘No Longer Blue’.

Tenslotte nog een opmerking over het nummer There You Go. Een deel van de teksten op No Longer Blue gaat over liefdesoverpeinzingen. Maar aan een paar teksten ligt iets anders ten grondslag. Zo verwoordt Esther in There You Go de gedachtesprongen van iemand die Alzheimer heeft. Ester: “De zinnen lopen soms raar in elkaar over, omdat het lied gaat over de gedachten van iemand met Alzheimer”.

There You Go
While running through your mind faces and names you once knew hide behind your thoughts and memories leave a trace that is slowly erased by every breath you take with open eyes. Still asleep. There you go.

Running through your mind. People and frames you once knew left behind a voice, a memorie of a friend you once loved and embraced. Feeling so safe within their open arms. Still asleep. There you go.

While running through your mind placed and things you once loved hide behind your thoughts and memories lead a way that is for you to trace, with every step you take. Just close your eyes. Fall asleep. There you go.

Over Fisherman’s Horizon zegt Esther: “Het is eigenlijk instrumentale game-muziek van de game ‘Final Fantasy’ waar ik een tekst op schreef. Mijn vriend speelde dat spel heel vaak en zo kwam al die muziek in mijn hoofd te zitten. Reindert maakte er een heel cool arrangement van. Zeker interessant om ook het origineel van Nobuo Uematsu te beluisteren!”

01. Blue Sands (Reindert Kragt/Esther van Hees)
02. There Girl (Reindert Kragt/Esther van Hees)
03. Desbarato (Anton Goudsmit/Esther van Hees)