Review: Fay Claassen – Fay Live

Live is the flow
Live is the food for our souls
Live is the everlasting journey
Live is where we meet and feel the magic of the moment.

Fay.

Weet u de overeenkomst tussen Johan Cruijf en Fay Claassen?

Behalve dat het absolute sterren zijn op hun eigen vlak en dit jaar hun jubileum vieren: Johan zou 75 jaar geworden zijn, Fay zit 25 jaar in het vak, geen enkele, maar ik heb uw aandacht nu; leest u vooral verder, er komt meer.

De uitspraak van Johan Cruijf  ‘elk nadeel heb z’n voordeel’ gaat zeker op voor Fay Claassen. Want tijdens de Corona lockdowns had zij de tijd om naar haar eigen opnames te luisteren, iets wat ze eigenlijk nooit deed. Nu kwam ze tot de ontdekking wat een prachtig materiaal dat was en dat ze daar zeker iets mee wilde doen. Aldus in het kort het ontstaan van de prachtige box ‘Fay Live‘ met vele bekende en enkele niet eerder uitgebrachte live opnames.

Voordat ik verder ga is een korte introductie van Fay Claassen op zijn plaats. Zij is een Nederlandse jazzzangeres, geboren in Nijmegen in 1969. Studeerde jazzzang aan het Haags Koninklijk Conservatorium en werd al tijdens haar studie (1990-1996) tweemaal onderscheiden met de ‘Onderscheiding voor Uitmuntendheid’. Daarna volgden de waarderingen elkaar snel op: in 2006 won zij de Chet Baker Award voor haar album ‘Two Portraits of Chet Baker’; in 2009 volgde haar eerste Edison voor haar ‘Shakespeare Album’ en in 2018 zelfs twee Edison’s voor haar album ‘Luck Child’. Inmiddels is Fay Claassen een gevierd zangeres in binnen-en buitenland, geeft les aan Codarts in Rotterdam en masterclasses aan conservatoria in Amsterdam, Antwerpen, Bern, Den Haag, Groningen en New York.

Fay Claassen w, Cor Bakker, Eric Vloeimans, Benjamin Herman & JOC
Photo by Jurjen Donkers

Haar jubileumbox bestaat uit acht cd’s die elk een bepaald live concert weergeven en twee vinyl platen met een fraaie selectie van die live concerten (dat kan een concert zijn met Cor Bakker in het Concertgebouw in Amsterdam of concerten met Het Metropole Orkest of de WDR Big Band) plus enkele bonustracks. Met andere woorden een compleet overzicht van haar concerten.

Het lijkt misschien een overdosis, maar de praktijk wijst uit dat je af en toe een lp draait of een cd opzet. Vergelijk het met een doos dure bonbons, de een lekkerder dan de andere, die eet je niet in een keer op, daar geniet je van. Zo ook hier, zowel de connaisseur als de nieuweling komt aan zijn trekken. Haar stem is zo wonderbaarlijk aantrekkelijk en flexibel, haar timing subliem, de composities zo afwisselend, de stemming zo intiem of uitbundig dat je met recht mag spreken van een cadeau van Fay Claassen aan haar luisteraars. Realiseert u zich ook dat u vele, vele uren mag luisteren naar de top van de hedendaagse jazzmuziek: zowel de zangeres zelf als haar begeleiders.

Verder bestaat de box uit een fotoboek op mooi papier met prachtige foto’s van Fay Claassen; per cd en lp een uitvoerige beschrijving van de inhoud en hoe deze tot stand kwam; een beschrijving van de diverse concerten en verschillende testimonia waarbij ik die van Bob Hagen, producer en voorzitter van de Jazz Impuls Foundation, warm aanbeveel omdat hij met zoveel liefde spreekt over Fay in het bijzonder en de jazzmuziek in het algemeen.

De jubileumbox van Fay Claassen ‘Fay Live’ is compleet op een sympathieke wijze.

Alle muziekdragers in het 10-delige album zijn nooit eerder uitgebrachte live concerten.
De reden voor het uitbrengen van deze bijzondere live-box was ook gericht op het laten horen van de grotere vrijheid van Fay bij live optredens t.o.v. studio opnamen.