Review: Elles Bailey – Shining In The Half Light (Deluxe Edition)

Elles Bailey - Shining In The Half Light (Deluxe Edition)

Elles Bailey – Shining In The Half Light (Deluxe Edition)
Format: CD – Digital / Label: Outlaw Music

Ruim een jaar geleden, in maart 2022, verscheen het vijfde studioalbum ‘Shining In The Half Light‘ van de veelgeprezen Engelse bluesrock- en Americana zangeres en songwriter Elles Bailey uit Bristol, dat uitstekende recensies kreeg en het goed deed in de Britse Americana- en jazz en bluesalbumlijsten. De zangeres werd al twee keer uitgeroepen als beste blueszangeres van Groot-Brittannië. In maart van dit jaar kwam er een zogenaamde Deluxe versie uit van dit album met maar liefst zeven extra songs: twee nieuwe, twee covers én vijf live opgenomen tracks.

De twee nieuwe en beide covers werden in december 2022 opgenomen in de Middle Farm Studios in South Devon, precies twee jaar na de originele opname. Ze werden geheel analoog live opgenomen en op tape gemixt, dus zonder computers, zoals Elles het omschrijft ‘een complete primeur voor mij en een mooie leercurve’.

De live tracks zijn opgenomen in The Pool in januari 2022 met de muzikanten van de originele Shining-plaat, die toen voor het eerst live in één ruimte samen speelden: Joe Wilkins op gitaar, Jonny Henderson op toetsen, Matthew Waer op bas, Matthew Jones op drums en de gospelachtige en geïnspireerde zang van Izo FitzRoy, Jade Elliot en Andrusilla Mosley.

Een opwindend team van co-schrijvers werkte mee op het album, zoals Ashton Tucker en Will Edmunds, die beiden met Elles schreven aan het album ‘Road I Call Home’ (2019, en ze werkte samen met haar oude gitarist Joe Wilkins op het langzaam vloeiende, filosofische ‘Riding Out the Storm’. Andere geestverwanten zijn gitaarmaestro Martin Harley, voor het zachtaardige en romantische ‘Different Kind Of Love’ en Matt Owens, medeoprichter van de enorm succesvolle indiefolkgroep Noah and the Whale, op ‘Sunshine City’ en het nieuwe ‘Hole In My Pocket’. Craig Lackey schreef mee aan het titelnummer ‘Shining In The Half Light’, Brett Boyett aan het broeierige ‘Who’s That’. Tamara Stewart voegde zich bij Elles en Will Edmunds aan de rocker ‘Stones’ en Ed Blunt aan het prachtige gloednieuwe ‘Spinning Stopped’.

Degene die al eerder muziek van Elles Bailey heeft gehoord en/of haar heeft zien optreden, weet dat ze een fantastische zangeres is met een geweldige uitstraling, die zowel kan rocken als prachtige ballads kan zingen, zowel bluesy als countryachtig.

Een absoluut hoogtepunt op deze uitgebreide editie is wat mij betreft haar cover van de Creedence Clearwater Revival en door John Fogerty gezongen Long As I Can See The Light, waarin ze haar hele hebben en houden stopt. Voor mij de allermooiste cover van deze song ever !

01. Cheats And Liars
02. The Game
03. Stones