Review: Dawn Brothers – Alpine Gold

Dawn Brothers – Alpine Gold

Dawn Brothers – Alpine Gold
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Excelsior Recordings

Dawn Brothers is een Rotterdamse band. Hun muziek is volgens hun bio een botsing van klanken en stijlen, waarbij rock, folk, blues en soul worden gemixt en geroerd tot een onweerstaanbare cocktail. In 2017 verschijnt hun platendebuut ‘Stayin’ Out Late’. Als gitarist-zanger Bas van Holt en zanger-gitarist Pablo van der Poel van DeWolff tot de ontdekking komen dat ze allebei een grote voorliefde hebben voor oude soul en R&B besluiten, beide bands samen een album op te nemen. Dit zeer goed ontvangen album, ‘Double Cream‘, werd in 2022 uitgebracht.

In oktober 2023 verscheen er een nieuw album van Dawn Brothers. De nummers voor dit album ‘Alpine Gold’, werden in twee maanden geschreven en daarna opgenomen in de Electric Monkey Studio in Zaandam o.l.v. producer Paul Willemsen.

Het album opent sterk met gitaar en strak drumwerk in het uptempo rockende Lucky. In het enigszins duistere met dubeffecten en fraaie orgeltonen versierde titelnummer Alpine Gold gaat het tempo omlaag. Sheryl Crow is een fantasierijke melodieuze song met de hit ‘All I wanna do’ van Sheryl Crow uit 1993 min of meer als leidraad. Sheryl Crow figureert samen met Eddie Vedder en Cat Stevens naast Bas van Holt in dit nummer.

Het dynamische uptempo Dancing All Over Town heeft raakvlakken met Bruce Springsteen. It’s So Easy is een ballad met mooie harmoniezang. De fraaie harmonieën horen we daarna ook weer in het relaxte Whippoorwill, met prominent en rustig drumwerk. Ingetogen is de zang in de rustige ballad The Breeze met keys en een heldere twangy gitaarsolo.

Het ontspannen I Am A Singer wordt gedragen door de strakke ritmesectie. Het tempo gaat weer omhoog in For Better Or Worse. In dit melodieus rockende nummer met hamerende keys en sterke harmoniezang is de sound van Creedence Clearwater Revival niet ver weg. Bonkende drums openen Mona Lisa, dat naast orgel en wederom de sterke harmoniezang ook hier en daar psychedelische elementen bevat. Het album sluit af met Wanting Your Love So Bad, een folky tearjerker met prominent stevig drumwerk.

‘Alpine Gold’ is een fijn, geïnspireerd, gevarieerd en zeer toegankelijk album.

01. Lucky
02. Alpine Gold