Review: Bryan Ferry – Lyrics (Book)

Bryan Ferry – Lyrics (Book)

Bryan Ferry – Lyrics
Uitgeverij: Vintage Publishing – EAN: 9781784744830

Jubileumjaar voor Bryan Ferry. Vijftig jaar geleden maakte hij met Roxy Music zijn debuut. Afgelopen tijd verschenen alle Roxy & Ferry albums opnieuw op vinyl. Het moederschip zelf is weer op tournee. En werden alle teksten gebundeld in dit boek.

Voor een keur aan artiesten voelt een verzameling van teksten als absoluut logisch. Het werk van Leonard Cohen, Bob Dylan of Joni Mitchell zijn door de jaren in verschillende uitgaven wel al gebundeld. Dat Ferry als liedjesschrijver zich altijd leek te richten op het uiterlijke ten opzichte van het innerlijke maakt dat bij dit gebundelde werk in eerste instantie een gevoel van scepsis hangt. Is dit nu alleen leuk voor hardcore fans of ook voor de toevallige liefhebber?

De ontdekking van deze bundel is hoe stijlvast Ferry door de jaren heen dezelfde thematiek blijft bezingen. Het verlangen naar die ene grote liefde die tegelijkertijd kortbij maar ook zo ver weg is. Waarbij de zanger zich steeds meer gaat hullen in lagen van muziek, haast alsof hij niet dichterbij wil komen! Het verlangen op zich zelf lijkt haast doel te zijn van zijn gevoelens. Waarbij de protagonist zelf haast oplost in de mysterieuze sferen en melancholische romantiek. Zelf verworden tot een personages, gelijk aan de figuren op de album hoezen; net als de filmsterren die Ferry zelf als jonge man zo bewonderde.

In de periode 1975-1978 liet hij heel even zijn vaste zoektocht los. Als solo artiest hoopte hij het Amerikaanse succes van David Bowie, Rod Stewart en Elton John te evenaren. Het eindresultaat van saaie albums met dito teksten was daarbij de opbrengst. De stukken uit het boek kunnen worden overgeslagen. Waarbij het opvallend is dat hij bij tekstueel bij de Roxy Albums ‘Manifesto’ en ‘Flesh & Blood’ als het ware nog steeds aan het herstellen was. Kwalitatief zou hij pas volledig herrijzen bij het ‘Avalon’ album.

Een boek om door te lezen als een gedichtenbundel. In één ruk of lekker genieten door het in stukjes tot je te nemen. Na de EP die eerder verscheen is het nu toch een prima Ferry jaar.

Bryan Ferry – Lyrics (Book) - inside