Review: Within Temptation – Bleed Out

Within Temptation - Bleed Out

Within Temptation – Bleed Out
Format: CD – Vinyl LP Digital / Label: Force Music Recordings

Vrijheid, in ieder zin van het woord, lijkt vandaag de dag één van de belangrijkste onderwerpen in de wereld en zo ook voor de Nederlandse symfonische metalband Within Temptation. De groep werd beperkt in hun doen en laten door voormalige platenlabel Vertigo Records en daarop besloot de groep het heft in eigen handen te nemen en vanaf nu albums onder het eigen label Force Music Recordings uit te brengen. Er werden eerst zes singles gereleased van mei 2020 tot september 2023 alvorens het complete album ‘Bleed Out’ op de markt te brengen. Het thema vrijheid is een veelbesproken onderwerp op de plaat, evenals oorlog, religie en mensenrechten. Nog niet eerder bracht Within Temptation zo’n politiek album uit.

Om de zwaarte van de onderwerpen kracht bij te zetten, hebben Sharon Den Adel en haar consorten ook gekozen voor een heavy geluid. Ze maken hiermee echt een dik vet statement naar de wereld toe. ‘Bleed Out’ is ruiger en harder dan voorgaande albums. Zware metal riffs worden gecombineerd met post-hardcore, metalcore, djent, bombastische industrial synths, ambient en symfonische en progressieve metal. Van het theatrale gothic metal is vrijwel geen spoor meer te bekennen. Wellicht alleen nog in Sharon’s zangstijl en de achtergrondkoortjes.

De gekozen sound past helemaal bij deze roerige tijd: van oorlogen in Oekraïne en het Midden-Oosten tot het verdwijnen van democratieën, onderdrukking, religieuze repressie en schending of het ontbreken van vrouwen- en mensenrechten in het algemeen. Ondanks dat de singles van het album over drie jaar uitgesmeerd zijn, is ieder nummer (helaas) nog steeds bijzonder actueel.

‘Bleed Out’ is een sterk, intens en zelfverzekerd album met een overtuigende en bijna overdonderende politieke boodschap. Zeker als je de bezongen thema’s in het achterhoofd houdt, is deze release een prachtig statement. Met iedere luisterbeurt groeit sympathie voor de plaat en de ‘nieuwe’ stijl en sound van de band. Al ontvouwden die zich al langzaam vanaf ‘The Unforgiving’ uit 2011 en ’Hydra’ uit 2014. Qua stijl en geluid ligt deze nieuwe plaat heel erg in het verlengde van ‘Resist’ uit 2019, hetzij nog bombastischer, zwaarder en harder en met (nog) meer metalriffs. Ook Sharon’s zang verandert met de tijd en lijkt nu op ‘Bleed Out’ beter te zijn dan ooit. Ze gaat met het grootste gemak van ingetogen en lieflijke popvocalen naar haar klassiek geschoolde stem en vervolgens naar een immens powervol keelgeluid. Ze brengt zoveel variatie in haar stem, echt fantastisch! Ze maakt de songs daarmee nog levendiger en dynamischer. (Luister maar eens naar We Go To War, Cyanide Love, The Purge, Don’t Pray For Me en Shed My Skin). Ze is een echte powerhouse!

Dat Within Temptation het al bijna dertig jaar volhoudt is dan ook niet zo gek: ze is een van de beste exportproducten uit ons land, gaat alle uitdagingen aan, verandert genoeg om interessant en actueel te blijven en heeft inmiddels genoeg zelfvertrouwen opgebouwd om te weten wat wel en niet werkt op muzikaal gebied. De groep levert altijd kwaliteit; of dit nu gaat om een album of een optreden, ze is altijd steady en solide.

Dit geldt tevens voor deze achtste studio release. ‘Bleed Out’ is een zeer weldoordachte plaat met een gelikte sound, catchy melodieën en teksten en zeer sterke arrangementen en composities. Niets is aan het toeval overgelaten, alles klopt en het staat als een huis. Om weer in zee te gaan met de Zweedse producer Daniel Gibson is een goede zet geweest. Hij weet van wanten, heeft al vaak met de band gewerkt en heeft al meer dan tweehonderdvijftig internationale releases gehad als songwriter en/of producer. Hij werkte onder andere samen met Armin van Buuren, Oomph!, Guano Apes, Moke, Anneke van Giersbergen, HAEVN, Di-rect en zijn eigen vrouw Kim-Lian van der Meij.

‘Bleed Out’ is ongetwijfeld het zwaarste album van Within Temptation tot nu toe, niet alleen qua geluid, maar zeker ook qua boodschap. Het zou tevens wel eens de boeken in kunnen gaan als de beste plaat van de groep tot nu toe. Het straalt kracht, waarheid en een vechtersmentaliteit (in de goede zin van het woord) uit. Waanzinnig!

01. We Go To War
02. Bleed Out
03. Wireless