Review: Willie J. Laws Jr. – Too Much Blues

Willie J. Laws Jr. – Too Much Blues

Willie J. Laws Jr. – Too Much Blues
Format: CD – Digital / Label: Pilot Right Records

Tekst: Martin van der Velde

William James Laws Jr. draait al een tijdje mee in het bluescircuit. Hij groeide op in de buurt van Corpus Christi aan de Gulf Coast van Texas. Hij tourde lange tijd met Phillip Walker, die hij dan ook als zijn mentor ziet. Willie Laws tourde zowel nationaal als internationaal. Op uitnodiging van het US Consulaat in St Petersburg, tourde hij zelfs twee maal in Rusland. Als Texas ‘Guitar gun slinger’, zanger en songwriter treedt hij in de voetsporen van T-Bone Walker, Lightning Hopkins, Freddie King.

Zijn muziek is diep geworteld in de Lone Star State Blues aangevuld met elementen uit classic R&B, Country, Funk en Rock & Roll. In de loop der jaren heeft Willie shows mogen openen voor BB King, Etta James, Buddy Guy, Willie Nelson, Hall & Oates, Lynyrd Skynyrd, Johnny Winter, Bobby Blue Bland en vele anderen. Hij maakt daarnaast onderdeel uit van de Grammy Award onderscheiden band Los Texmaniacs, waarmee internationaal getourd wordt.

In 2018 zag het goed ontvangen album ‘Black Maria’ het levenslicht. Nu ligt daar ‘Too Much Blues’, een album uit 2022 maar dat nu via Frank Roszak Promotions nog eens onder de aandacht wordt gebracht. En terecht, wat een heerlijk album.

De openingstrack Regl’ Ol’ Blues staat als een huis. Traditionele blues aangevuld met blazers, een heerlijke zangstem die voorzien wordt van fraaie blueslicks. Daarna volgen een aantal zeer funky tracks (Stuck In The Traffic, Getcha’ Knee Off My Neck), die soms heel modern klinken met een bijna rappende Willie J. Laws. En zelfs I Want To Be Loved van Willie Dixon wordt in een groovende funky versie gebracht.

Op het tweede deel van het album schakelt Willie over naar een meer traditionelere stijl van spelen. Sorry Charlie en Too Much Blues en het met slide doorspekte Ain’t Going To Texas neigen naar Chicago Blues met een heerlijke Texas twist.

Willie Laws sluit het album af met het soulvol en zwoel gezongen Who’s That Lady?, een zorgvuldig gekozen cover van Ron, Rudolph en O’Kelly Isley. Kortom, een top album van een uitstekende zanger en prima gitarist, die het niet hoeft te hebben van noten poeperij maar zichzelf heerlijk aanvult met de meest fraaie gitaarlicks!

01. Regl’ Ol’ Blues
02. Better Off Blue
03. Stuck In Traffic