Review: Will Jacobs – Goldfish Blues

Will Jacobs - Goldfish Blues

Will Jacobs – Goldfish Blues
Format: CD – Digital / Ruf Records

Prima funky blues album

Slechts 29 jaren staan er op de teller bij Will Jacobs maar we hebben hier te maken met een zeer getalenteerde gitarist, een die tijdens de Memphis International Blues Showcase in 2009 al het nodige stof deed opwaaien in zijn rol als bandleider van Dirty Deal.

Sinds die showcase heeft Jacobs een periode in Sri Lanka doorgebracht en in 2016 streek hij neer in de Duitse hoofdstad, van daaruit heeft hij gewerkt aan zijn muziek met een groeiende fanbase en uitverkochte tournees als resultaat. Al dat werk heeft nu ook geleid tot het album  ‘Goldfish Blues’. Een uitstekend album dat bol staat van de funky blues, uptempo, en waar veel prachtige gitaarstukken in zitten. Voor het evenwicht zijn er onder de tien nummers die op staan ook echt wel wat rustigere nummers te vinden.

Wat zeer voor Jacobs spreekt is zijn neiging om regelmatig de nummers te doorspekken met kleine loopjes op zijn gitaar, die, wanneer je enkel aandacht hebt voor de solo’s, bijna aan je oren voorbij gaan. Het zijn echter een aantal van zulke loopjes die de intuïtieve klasse van deze jongeman laten horen dus een luisterbeurt per koptelefoon is zeker aan te bevelen.

De opnames in de Big D Studio in Berlijn namen niet meer dan een week in beslag en vonden uitsluitend in One Take sessies hun weg naar het album. “Ik heb altijd een visie van hoe we met zijn allen in de studio staan te spelen en hopelijk is dat terug te horen op Goldfish Blues” aldus Jacobs. Het live gevoel van zo’n setting is zeker overgekomen op de opnames want het klinkt inderdaad als een organisch geheel.

Het album vliegt voorbij en dat heeft niets van doen met de speelduur, de tien nummers beslaan tezamen ruim veertig minuten, maar alles met het plezier dat er bij Jacobs en zijn kompanen van af spat.

01. Come Back To Me
02. Katies’ Blues