Review: Wilco – Yankee Hotel Foxtrot – 20th Anniversary Edition

Wilco - Yankee Hotel Foxtrot - 20th Anniversary Edition

Wilco – Yankee Hotel Foxtrot – 20th Anniversary Edition
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Nonesuch Records

Een album dat in eerste instantie keihard geweigerd werd door platenmaatschappij Reprise. Nadat de genoemde maatschappij er toch al twee ton in geïnvesteerd had, moet het toch wel heel slecht zijn. Ze waren zo overtuigd van hun gelijk dat ze in eerste instantie de rechten voor de plaat voor vijftig duizend dollar zouden terug verkopen aan Wilco maar later er zelfs voor niks vanaf wilden. Zo geschiedde dus dat Wilco de opnames zelf via hun website gratis beschikbaar stelden en er in het najaar van 2001 mee op tournee gingen…

De ontvangst van het nieuwe materiaal was echter zo enthousiast dat het niet lang duurde voordat de vertegenwoordigers van platenmaatschappijen zich backstage begonnen te verzamelen om met aanbiedingen te zwaaien. Uiteindelijk gingen de heren van Wilco in zee met Nonesuch Records, saillant detail; Nonesuch Records maakte deel uit van dezelfde moedermaatschappij als Reprise ( Warner Music) en dus werd er tot twee maal toe betaald voor ‘Yankee Hotel Foxtrot’.

Nu zijn we twintig jaar verder en heeft het album alleen maar gewonnen aan status. Tijd voor een verjaardagsuitgave moeten ze gedacht hebben. Het oorspronkelijke album werd opnieuw gemastered en aangevuld met alternatieve versies en een schat aan livemateriaal uit de periode rond de oorspronkelijke release.

Dat het dus wel goed zit met de inhoud moge duidelijk zijn, maar, zoals wel vaker het geval wil met dit soort uitgaven, is het alternatieve materiaal eigenlijk alleen interessant voor de hardcore fans en hen die gewoon alles compleet willen hebben. Bij het horen van die versies is het experimentele karakter nog wat duidelijker aanwezig en bekruipt je af en toe het gevoel dat het toch erg knap is dat de uiteindelijk plaat klinkt zoals we hem kennen.

Het livemateriaal dat is opgenomen in deze editie is echter van een absoluut toegevoegde waarde, de opnames dateren van 23 juli 2002 in St.Louis en een handvol live in the studio nummers. Met name bij het optreden in St.Louis komt het echt tot leven en krijgen de nummers door de live setting veel meer sfeer dan dat ze in hun studio gedaantes hebben. al moet ik hier wel de kanttekening bij plaatsen dat ik persoonlijk het vermogen om live goed voor de dag te komen een belangrijkere graadmeter vind dan wat mensen in een studio bij elkaar kunnen knutselen.

De conclusie is hier dan ook dat de heren zich live meester weten van de materiaal en er iets “meer” aan meegeven.

Al met al doet deze jubileum uitgave van ‘Yankee Hotel Foxtrot’ datgene waar je op hoopt. Het dompelt je onder en neemt je mee in de wereld van Wilco.

01. I Am Trying To Break Your Heart