Review: Wayward Jane – The Flood

Wayward Jane - The Flood

Wayward Jane – The Flood
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Down The River Records

Als je een liefhebber bent van het folkgeluid uit het einde van de jaren ‘60/begin van de jaren 70’s heb ik een aanrader voor je! De Schotse band Wayward Jane! Deze band uit Edinburgh mixt namelijk Amerikaanse, Appalachian, folk met Britse folk, waarbij je kan denken aan Fairport Convention, Planxty of Ashley Hutchings.

De band bestaat uit Dan Abrahams (gitaar, contrabas, zang), die ook te vinden is in de bands Dowally en de funkband the Foo Birds, Sam Gillespie (zang, gitaar, houten fluit), die ook nog eens de helft vormt van het duo the Brothers Gillespie, Rachel Petyt (fiddle, zang), ook actief in de band Dowally en Michael Starkey (banjo, gitaar, zang), de helft van het duo Hannah Read & Michael Starkey .

Het album opent op een indrukwekkende wijze met de zeer intieme ballad Edinburgh Rain met  de weemoedige fiddle van Rachel Petyt en warme, melancholieke zang. Ook het instrumentale Brokeback klinkt behoorlijk intiem met  de tedere, sprankelende banjo van Michael Starkey en de smachtende fiddle. De cover van het Elizabeth Cotten Shake Sugaree nummer klinkt warm en deinend.

Crossing Over Water is zo’n nummer, dat direkt je hart binnen dringt. Een heerlijk tintelend duet van de banjo en de akoestische gitaar waar de smartelijk klinkende fiddle zich al snel bij voegt. Rachel Petyt beschikt over een warme zachte stem. The Flood is een hemels sprankelend nummer dat wordt voortgedreven door de stuwende banjo van Michael Starkey. A Stone’s Throw klinkt door de fiddle behoorlijk opgewekt in een vrolijk huppelende instrumental. De traditional Little Satchel krijgt een zacht stuwende uitvoering. De titel Doucement zegt het al, een zacht intiem en instrumentaal nummer.

Ook Little Bazoo is instrumentaal en is een luchtig swingend folknummer met huppelende fiddle en banjo. Het weemoedig deinende Didn’t It Rain en de breekbare ballad Liberty sluiten het album op een indrukwekkende wijze af.

Album nummer drie van Wayward Jane is een uitstekend folkalbum, dat heerlijk warm en intiem klinkt.

01. Edinburgh Rain
02. Brokeback