Review: Walter Parks And The Unlawful Assembly – Shoulder It

Walter Parks and the Unlawful Assembly - Shoulder It

Walter Parks And The Unlawful Assembly – Shoulder It
Format: CD – Digital / Label: Continental Record Services

Tekst: Jan Wolf

Walter Parks is geen onbekende naam, als voormalig sideman van Ritchie Havens en met eigen andere projecten zoals Swamp Cabbage heeft de beste man al de nodige kilometers op de teller weten te klokken.

Ditmaal weet hij wederom te verrassen met een album vol met oude spirituals, field songs en work chants. Nummers die hij selecteerde omdat ze hem terugvoerden naar het gebied waar hij een deel van zijn jeugdjaren doorbracht, Okefenokee Swamp. Dat die streek waarschijnlijk niet direct een belletje doet rinkelen is geen schande maar dat het een gebied is in Florida dat sterk bevolkt wordt door slangen en alligator soorten is ook prima terug te horen op het ‘Shoulder It’ album.

Zeven van de negen nummers zijn dus diep geworteld in het verleden van de levens van de immigranten die daar te werk werden gesteld als slaven. De meeste van die zeven tracks zullen ook aan deze zijde van de oceaan wel bekend zijn. Amazing Grace is dat natuurlijk zeker maar voor ingewijden staan er ook genoeg andere herkenningspunten op de plaat. De twee andere nummers zijn van eigen hand. Georgia Rice en het samen met voormalig Tom Petty & The Heartbreakers drummer, Stan Lynch geschreven Shoulder It getuigen ze van groot inzicht in de historie van Okefenokee Swamp.

Het onder handen nemen van nummers die voor zovelen zo ingebakken zijn, brengt best een risico met zich mee. De manier waarop Walter ze vertolkt met zijn Unlawful Assembly verdient echter niets minder dan lof. Ze behouden hun eigen karakter maar worden hier en daar ook wel degelijk voorzien van een modernere jas. In het begin is dat even wennen maar daarna blijft vooral de zuivere oprechtheid overeind waarmee het gebracht wordt. Na meerdere luisterbeurten kom je los van de versies die je al kent, waardoor je meer open gaat staan om de nieuwe elementen te horen en waarderen.

Al met al hebben we hier een album dat er op een zeer geslaagde wijze in slaagt om een stuk cultuur en geschiedenis, op een zeer fraaie manier onder de aandacht te brengen en te houden.

01. Shoulder It
02. Wade In The Water