Review: Vandenberg – Sin

Vandenberg - Sin

Vandenberg – Sin
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Music Theories Recordings – Mascot Label Group

Drie jaar geleden kwam het ‘comeback’ album van de Nederlandse hardrockband Vandenberg uit, ‘2020’ getiteld, wat een heerlijke heavy verrassing was van oprichter, bandleider en gitarist/componist Adrian Vandenberg (bij ons Nederlanders bekend als Adje van den Berg) die daarvoor jaren weinig nieuwe muziek had gemaakt na zijn vertrek bij Whitesnake, tot hij in 2013 Vandenberg’s MoonKings oprichtte, met drie Nederlandse muzikanten: zanger Jan Hoving, bassist Sem Christoffel en drummer Mart Nijen-Es. Met deze band maakte hij drie albums. Helaas kon de band niet vaak optreden omdat zanger Jan Hoving simpelweg te druk was met zijn landbouwbedrijf en in 2019 werd Vandenberg’s MoonKings voorlopig ‘on hold’ gezet en ging Ad met een nieuwe versie van Vandenberg aan de slag.

Het originele Vandenberg maakte tussen 1982 en 1985 drie langspeelplaten en had enkele hitsingles, zoals Burning Heart, Different Worlds en Fridaynight. De band tourde veel in de VS, vaak als voorprogramma van grote namen als KISS, Ozzy Osbourne, Michael Schenker Group en RUSH. Zanger was Bert Heerink (na diens gedwongen vertrek vervangen door Peter Strykes), bassist Dick Kemper en drummer Jos Zoomer.

Adje werd in 1987 lid van Whitesnake, nadat zanger David Coverdale hem al heel vaak had gevraagd over te stappen. Met deze band toerde hij de hele wereld over, vooral in grote arena’s, stadions en mega-festivals. Toen hij uiteindelijk Whitesnake verliet (al trad hij vrijwel altijd als gastgitarist op bij Nederlandse optredens tijdens Here I Go Again) was hij korte tijd actief in de band Manic Eden en daarna ging hij zich vooral bezighouden met zijn kunst, want hij is een begenadigd kunstschilder, die overigens alle hoezen van de platen heeft ontworpen van alle bands die zijn naam dragen

In het jaar 2020 kwam Ad met een compleet nieuwe line-up van Vandenberg, dus de oude naam werd weer gebruikt. Twee van de bandleden uit de jaren tachtig, zanger Bert Heerink (die wegens wangedrag uit de band was gezet) en bassist Dick Kemper spanden verschillende rechtszaken aan tegen Ad, vanwege het volgens hen onterechte gebruik van de bandnaam Vandenberg, daar had Ad geen recht op… alle rechtszaken werden door hen verloren. De nieuwe line-up had naast Ad de van oorsprong Chileense zanger Ronnie Romero, de Nederlandse ritmesectie bassist Randy van der Elsen en drummer Koen Herfst

Vandenberg

Helaas gooide corona ook bij het nieuwe Vandenberg roet in het eten en de complete geplande wereldtournee werd afgelast. Ronnie Romero vertrok mede daarom al snel naar de Michael Schenker Group, waar hij tot begin 2023 bleef en toen werd opgevolgd door oud-MSG zanger Robin McAuley. Romero was vóór Vandenberg de vocalist geweest van het opnieuw opgerichte Rainbow van Ritchie Blackmore. Romero wisselt vaker van bands dan anderen van onderbroek, zo lijkt het wel. De andere muzikanten in Vandenberg 2.0 zijn gebleven. Voor het tweede album, ‘Sin’ getiteld, moest Ad op zoek naar een andere zanger en dat werd de Zweed Mats Levén, bekend van zijn werk met de eveneens Zweedse metalgitarist Yngwie Malmsteen, de symfonische metalband Therion en doom metalband Candlemass en andere bands/projecten.

Voor de opnamen van ‘Sin’ gingen de mannen naar The Blu Room studio in Woodland Hills, Californië en daarvoor werd de Amerikaanse topproducer Bob Marlette aangetrokken, die je wellicht kent van zijn werk met onder (veel) meer Black Sabbath, Marilyn Manson, Rob Zombie, Lynyrd Skynyrd, Alice Cooper, David Lee Roth, Tony Iommi, Anvil en Sheryl Crow. Bob Marlette was niet alleen de producer maar was tevens de opnametechnicus en deed de mix èn speelde keyboards op verschillende songs, samen met Chris Marlette, die ook hielp als opnametechnicus en de strijkerspartijen arrangeerde en speelde. Paul Logus deed de mastering. Alle songs zijn geschreven door Ad (muziek) en Mats (tekst), behalve de zeer sterke ballad Baby You’ve Changed die door Ad alleen werd geschreven.

Het album begint meteen heel heavy met Thunder And Lightning en dat zet meteen de toon voor het hele album, wat dat betreft een juist vervolg op 2020, want een stuk heavier dan de songs op de eerste drie Vandenberg albums en ook steviger dan die van Vandenbergs MoonKings. Ook House On Fire had ook op dat album kunnen staan. Dat Mats Levén een bijzonder gevarieerde zanger is blijkt bij titeltrack Sin, dat niet alleen qua zang, maar ook qua gitaarwerk, doet denken aan Judgement Day van het Whitesnake album ‘Slip Of The Tongue’. Net als Jan Hoving is hij in staat om de ene keer bijna te klinken als David Coverdale en een andere keer als een andere typische hardrockzanger (R.J. Dio bijvoorbeeld). En natuurlijk excelleert Adje weer in geweldige gitaarsolo’s, waarbij die in Hit The Ground Running voor mij een absoluut hoogtepunt is.

Tijdens de twee concerten (in Zoetermeer en Enschede) ter lancering van het nieuwe album bewezen de vier muzikanten al om een geweldig optreden te geven. Eind november is de band in ons land te zien in drie concertzalen:
21 november: Luxor Live – Arnhem
23 november: Muziekgieterij – Maastricht
26 november: Hedon – Zwolle

Vanaf februari 2024 tourt de band onder de naam Adrian Vandenberg als special guest van voormalig Queensrÿche-zanger Geoff Tate door de Verenigde Staten. De reden om onder Ad’s naam op te treden is simpel: de band Vandenberg is daar niet zo bekend, Adrian Vandenberg als voormalig Whitesnake gitarist wel.

01. Thunder And Lightning
02. House On Fire
03. Sin