Review: Transatlantic – The Final Flight – Live At L’Olympia

Transatlantic - The Final Flight Live At L’Olympia

Transatlantic – The Final Flight – Live At L’Olympia
Format: CD+BluRay – Vinyl LP – Digital / Label: InsideOut Music

Tekst: Danny van den Deijssel

We schrijven 2021 als Transatlantic hun langverwachte vijfde studioalbum uitbrengt: ‘The Absolute Universe’. In maar liefst drie verschillende uitvoeringen die onderling op een paar nummers van elkaar verschillen. Een enkel album, een dubbelalbum en een blu-ray versie. Een album wat de heren maar wat graag live ten gehore willen brengen, helaas dat zit er in 2021 nog niet in.

Inmiddels is het 2022 geworden en is het weer mogelijk om te gaan touren. Er worden negen concerten in Amerika gepland en slechts vijf in Europa. Gelukkig voor mij komen ze naar Nederland zodat ik ze ook eens live kan gaan bewonderen. Ondanks de kleine geluidsprobleempjes is de bijna drie uur durende show een geweldige ervaring. Een paar dagen later sluiten ze de mini tour af in het Olympia in Parijs. Op zichzelf al een monument van een concertzaal natuurlijk.

Deze avond zijn er geen geluidsproblemen en is de band in topvorm. Reden genoeg om dit concert op te nemen en uit te brengen zou je zeggen en dat is precies wat de heren gedaan hebben.

Voor wie de band nog niet kent, Transatlantic is een progessieve supergroep bestaande uit toetsenits Neil Morse (Spock’s Beard, Flying Colors, NMB), drummer Mike Portnoy (Dream Theater, Flying Colors, NBM, Sons of Apollo), gitarist Roine Stolt (Flower Kings) en op bas Pete Trewavas (Marillion). Live krijgen ze nog versterking van Ted Leonard (Spock’s Beard). Kenmerkend voor de stijl van Transatlantic is naast de veelal prachtige melodielijnen en complexe structuren die uit het brein van Morse als paddenstoelen uit de grond lijken te schieten, toch vooral ook wel de meerstemmige vocalen terwijl ook elk bandlid neemt zangpartijen voor zijn rekening neemt.

Het optreden in Parijs begint net als de overige tourdata met een nagenoeg complete uitvoering van ‘The Absolute Universe’. Hiermee zijn we gelijk al op de helft van het concert want dit magnum opus van deze band duurt ruim anderhalf uur. Zoals ik al zei, er zitten prachtige melodielijnen in maar ook zeer complexe structuren met tempo en ritmewisselingen.

Luister bijvoorbeeld eens naar Higher Than The Morning en je begrijpt wat ik bedoel. Er is ook ruimte voor hele rustige stukken die een bijna ballad-achtig karakter krijgen, Take Now My Soul is hier een goed voorbeeld van. Werkelijk prachtig en live een bijzondere ervaring. Dit nummer wordt opgevolgd door het wat stevigere Bully wat gelijk een voorbeeld is van de sterke overgangen die er af en toe zijn.

Het tweede deel van de show (na een korte pauze) bestaat uit een best of the rest. Gestart wordt met een medley van ‘Whirlwind’, misschien wel hun beste plaat. Hierna volgt een van hun mooiste nummers, akoestisch gespeeld zoals het hoort, We All Need Some Light. Om daarna af te sluiten met nog een medley van een drietal nummers afkomstig van het debuutalbum ‘SMPTe’ en ‘Bridge Across Forever’.

Het album is getiteld ‘The Final Flight’. Dit zou kunnen duiden op een laatste tour, laatste album. Geruchten die mede gevoed worden door het commentaar van de band op dit optreden. Stolt gaf aan dat het naast het einde van de tour ook weleens het einde van de band kon zijn. “Als we dit nog eens zouden doen, zouden we oude mannen zijn”. Portnoy doet er nog een schepje bovenop door het concert te vergelijken met het beroemde rooftop optreden van The Beatles, we weten wat er daarna gebeurde.

Kortom, mocht je deze band nog nooit live gezien hebben en benieuwd zijn wat voor ervaring dit is, schaf dan gerust dit album aan. Je zult er geen spijt van krijgen en een progrock band in optima forma zien.

01. Intro
02. Overture
03. Reaching For The Sky