Review: Ton Scherpenzeel – Virgin Grounds

Ton Scherpenzeel - Virgin Grounds

Ton Scherpenzeel – Virgin Grounds
Format: CD – Digital / Label: OOB-Records

Naast het toeren met de in ons land wereldberoemde Nederlandse cabaretier-zanger Youp van ’t Hek tussen eind augustus en mei 2024, werkt Ton Scherpenzeel (71 jaar) aan drie albums/projecten. Ton is vooral bekend als toetsenist, componist en songwriter en een van de oprichters en al tientallen jaren bandleider van de progressieve rockband Kayak, die in 2022 stopte, na een door o.m. Covid ingekorte Europese tournee om het laatste studioalbum ‘Out Of This World’ te promoten. Ook was hij lid van de Britse progrockband Camel en speelde ook in Earth & Fire en het Nederlandse Europe en maakte muziek voor meerdere theaterproducties en films (zoals ‘Spetters’).

De eerste plaat die dit jaar uitkomt is ‘Virgin Grounds’, wat een verbeterde heruitgave is van het instrumentale (volledig elektronische) album is, dat in 1991 onder zijn alias Orion werd uitgebracht. Verschillende nummers zijn herschikt en er werden twee nieuwe nummers toegevoegd. De cd, geremasterd en met nieuw artwork, gaat medio augustus in de voorverkoop, met een gelimiteerde genummerde en gesigneerde editie, die in oktober zal worden uitgebracht door OOB Records. Allereerst kwam er een single genaamd ‘Departure’, die in juli werd uitkwam.

Het tweede project is een verzameling van de beste underscores en extra muziek die Ton sinds 1985 voor Youp Van ’t Hek heeft geschreven. Het derde (en minst ontwikkelde) project is een nieuw album met zowel nummers als instrumentale nummers in de trant van ‘Heart of the Universe’ (1984). Muzikaal verwacht hij dat het een mix wordt van dat album en zijn laatste soloalbums ‘The Lion’s Dream’ en ‘Velvet Armour’. Het is nog niet zeker wie de zanger(es) zal zijn. Er is nog niet eens een werktitel, laat staan ​​een releasedatum.

Dan nu het ‘Virgin Grounds’ album, dat in zijn geheel door Ton Scherpenzeel op verschillende synthesizers is ingespeeld, zowel moderne als ruim dertig jaar oude elektronische toetseninstrumenten. Over het hoe en waarom van de muziek op het album (twaalf tracks in totaal) schrijft Scherpenzeel op zijn website: “Om het toch wat interessant te houden voor de aspirant-kopers en aspirant-twijfelaars (en voor mijzelf) heb ik twee nieuwe tracks opgenomen, die het geheel net een andere invalshoek geven.”

“De muziek had ik oorspronkelijk geschreven voor een tv-programma getiteld “Conquer The Arctic”. Daarin namen teams uit verschillende landen het tegen elkaar op in het besneeuwde en bevroren Noorwegen boven de poolcirkel. Men skiede, abseilde, beklom berg, schaatste en ruimde sneeuw dat het een lieve lust was. Dat op zich was al vermoeiend om naar te kijken, maar ik liet me vooral inspireren door het indrukwekkende landschap- daar waar de deelnemers waarschijnlijk weinig oog voor hadden. Door de toevoeging van ‘Departure’ en ‘Arrival’ kreeg het geheel nu meer weg van een reis door onbetreden, maagdelijk gebied dan van een sneeuwballengevecht tussen sportievelingen.”

Om maar meteen duidelijk te zijn: behalve het feit dat alle muziek door Ton Scherpenzeel alleen is gemaakt, gecomponeerd en uitgevoerd (er doet geen enkele andere muzikant op mee) heeft de muziek géén raakvlakken met de muziek van Kayak of Camel of zijn theatercomposities voor Youp, of wie dan ook. Het is, zonder dat ik de hierboven vermelde uitleg van Ton had gelezen, voor mij mooie muziek voor een film of documentaire. Je kunt het beste het hele album achter elkaar afspelen, dus niet de songs apart, want het geheel van de dertien tracks hoort bij elkaar!

Het is dus géén progrock, zelfs geen gewone rock of popmuziek. Het is gewoon prachtige instrumentale muziek, soms bijna klassiek klinkend en zéker na meerdere keren afspelen erg indrukwekkend! Wellicht een mooie soundtrack voor de komende winter…

01. Departure
02. Virgin Grounds
03. Conquer The Arctic