Review: Tommy Emmanuel – Accomplice Two

Tommy Emmanuel - Accomplice Two

Tommy Emmanuel – Accomplice Two
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: CGP Sounds

Het tweede deel van de ‘Accomplice’ serie van de Australische folk- en jazzgitarist Tommy Emmanuel, ‘Accomplice Two’, bevat wederom een groot aantal artiesten waarmee hij samenwerkte. Je hoort liedjes met rocklegendes Little Feat, Michael McDonald en Jorma Kaukonen, bluegrass-sterren Billy Strings, Sam Bush, The Del McCoury Band, Jerry Douglas, Sierra Hull en David Grisman.

Ook country-iconen Nitty Gritty Dirt Band, Jamey Johnson en Raul Malo zijn van de partij, evenals gitaarvirtuozen Yasmin Williams, Larry Campbell en Richard Smith. Iedere ‘accomplice’ zorgt ervoor dat er voor iedere luisteraar iets tussen zit. Het zestien nummers tellende album demonstreert het melodische bereik van Emmanuel terwijl hij het muzikale landschap doorkruist van blues en jazz naar bluegrass, country en pop. Als er iemand veelzijdig is, dan is hij het wel. Het kost hem totaal geen moeite om tussen genres te wisselen en laat net zo gemakkelijk iemand anders in de spotlight staan.

Hoewel Tommy een typische gitaristen / muzikanten gitarist is, is het niet onmogelijk om van zijn muziek te houden. Hij is een sympathieke gast met een flinke dosis humor en zelfspot en een echte verhalenverteller. Mocht je ooit een show van hem bezocht hebben, dan zul je dat ongetwijfeld beamen. Ook is zijn muziek toegankelijk genoeg voor een breder publiek dan alleen gitaristen en/of muzikanten. Het is juist zijn brede interesse in andere muziekgenres (en artiesten) die maken dat zijn sound zo open is en niet per se in één hokje te plaatsen valt. Hij staat open voor alles en iedereen en daarmee zijn muziek ook.

‘Accomplice Two’ begint met een knipoog naar Emmanuel’s bluegrass-held Doc Watson in de twee nummers tellende medley Doc’s Guitar / Black Mountain Rag, waarop Tommy samen met bluegrass-superster Billy Strings met vliegensvlugge fingerpicking-stijl de sterren van de hemel speelt.

Het daarop volgende White Freight Liner Blues (origineel van Townes van Zandt), een duet met multi-instrumentaliste en zangeres Molly Tuttle, dendert met eenzelfde (bluegrass) bloedgang voort. Molly’s onberispelijke countrysnik en crosspicking speelstijl gaan goed samen met Tommy’s virtuoze spel. Een fijn band gevoel krijg je van Cajun Girl, een samenwerking met de legendarische groep Little Feat en mandoline speler Sam Bush. Heerlijk om weer even het seventies gevoel terug te krijgen. Een ander gedenkwaardig nummer is de uitvoering van Roy Book Binder’s Another Man Done A Full Go Round waarop Tommy samen met Jorma Kaukonen (Hot Tuna) een heerlijk laidback Americana sound laat horen dat, wat mij betreft, eeuwig door mag gaan.

Er staan heel wat hoogtepunten op het album, zo ook de Emmanuel original Son Of A Gun. In dit geval samen gespeeld met nog een andere virtuoze akoestische fingerpicking gitarist, Richard Smith. Het is een heerlijk melodieus uptempo nummer met een fantastisch harmonisch samenspel. Het lachje van Tommy, die in de mix gelaten is, verraadt dan ook dat ze er erg veel plezier in hebben om elkaar uit te dagen door te kijken of ze elkaar’s gitaarlijnen kunnen volgen. Wat voor beide partijen natuurlijk geen probleem is.

Nog een hoogtepunt is het prachtige melancholische Someone Like You, ingezongen door één van de meest distinctieve, warmste en emotionele vocalen die de muziekwereld rijk is: Michael McDonald. Zijn tekstbeleving is waanzinnig. Emmanuel en de rest van de band zijn er slechts om zijn zang en tekst te omlijsten en dat doen ze met verve. Het mooie instrumentale Mombasa (wederom een original van Tommy), samen met de Amerikaanse componiste en solo-gitariste Yasmin Williams, zorgt dat je nog even in de vibe van Someone Like You blijft hangen. Je mag die fijne warme deken nog even om je schouders houden. Wederom een geweldig duospel van twee uiterst begaafde gitaristen.

Ook Mama Knows (weer een original van Tommy) is van het kaliber tranentrekker. Een emotioneel nummer waarin het melodieuze en melancholische spel van Emmanuel prachtig gecombineerd wordt met Jerry Douglas’s bijna huilende dobro en schitterende klassieke composities van Don Harper middels een strijkorkest. Het is zowel sferisch als filmisch en zou het beslist goed doen als film score. Daarna volgen nog een paar uptempo nummers, waaronder de klassieker Tennessee Stud samen met de Nitty Gritty Dirt Band, om vervolgens op emotionele wijze af te sluiten met de Amerikaanse popstandaard Far Away Places. Emmanuel’s sublieme en gevoelig snarenwerk mixt hier prachtig samen met het spel en de kraakheldere stem van de Amerikaanse singer-songwriter en gitarist Raul Malo. Een waardige afsluiter van een bijzonder mooie plaat.

‘Accomplice Two’ is een zeer fraai album vol smaakvolle liedjes, sterke arrangementen en composities en fantastische samenwerkingen met gerenommeerde artiesten en bands die, naar mijn mening, nog veel te weinig credits krijgen. Gelukkig geeft Tommy hen een prachtig podium en bewijst daarmee ook dat hij niet bang is om zijn spotlight te delen of zelfs (tijdelijk) af te staan. Hij gunt het een ieder om te laten zien wat hij of zij kan. Dat siert hem. Zo merk je ook meteen dat alle muzikanten er plezier in hebben om met Emmanuel samen te werken.

De sfeer is heel gemoedelijk en ongedwongen. Hij haalt het beste in de artiesten naar boven en tilt hun talent op zo’n moment naar een nog hoger niveau door met zijn virtuoze en gracieuze gitaarspel, hun spel of zang prachtig te omlijsten. Niemand staat in zijn schaduw en je proeft en voelt aan alles dat hij hen behandeld als zijn gelijken, zijn ‘accomplices’ ofwel handlangers, in de muziekwereld.

01. Doc’s Guitar / Black Mountain Rag (feat. Billy Strings)
02. White Freight Liner Blues (feat. Molly Tuttle)
03. Daddy Frank (The Guitar Man) (feat. Jamey Johnson, Jimmie Fadden & Bill Payne)