Review: Tom Waits – Alice – Anniversary Edition

Tom Waits - Alice - Anniversary Edition

Tom Waits – Alice – Anniversary Edition
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: ANTI-

Tekst: Jan Wolf

“Dig deep in your heart, for that little red glow…
We’re decomposing as we go”

Studio plaat nummer veertien van Tom Waits, ‘Alice’, werd gelijktijdig uitgebracht met album nummer vijftien ‘Blood Money’. Bij beide platen ligt er een theaterproductie aan ten grondslag maar de geschiedenis van Alice voert wat verder terug en illegale opnames van de stukken waren al enkele jaren in omloop. Een officiële bewerking/release werd dan ook met gejuich ontvangen.

‘Alice’ eindigde in het jaar 2002 hoog in de jaaroverzichten voor beste album, waarmee het dus voldeed aan de toch altijd hooggespannen verwachtingen rond nieuw werk van Tom Waits. Al is de eigenzinnige bard waarschijnlijk enkel en alleen bezig met wat hem op dat moment fascineert en dat is maar goed ook. Het is namelijk exact dat wat hem zo uniek maakt, volstrekt zijn eigen ding doen en als daar nog geen gebaande paden voor zijn dan legt hij die zelf wel aan. Grindpaden waarschijnlijk….want wat er aan grind overblijft eet hij gewoon op.

Het album laveert langs ingetogen droevige nummers en via bijna krankzinnige bevliegingen tot er met een kleine vijftig minuten een einde komt aan de diep mistroostige inhoud en je als liefhebber intens gelukkig achterblijft. Gelukkig scheelt het dat er maar weinig mensen zijn die per ongeluk aan eender welk Waits album beginnen maar mocht dat wel het geval zijn….het is nergens zo donker als dat Tom ons doet geloven en morgen worden we echt wel weer wakker.

Deze anniversary edition wordt aangevuld met een handvol live nummers, waarop maar weer eens blijkt wat een begenadigd artiest hij is. Table Top Joe is het eerste van de vijf live nummers en geeft een geweldig beeld van hoe het is wanneer Tom in zijn element is, een beeld dat in de overige live tracks niet veranderd. De man is een  kunstenaar, niks meer en al helemaal niks minder.

01. Alice
02. Everything You Can Think
03. Flowers Grave