Review: The Teskey Brothers – The Circle Sessions

The Teskey Brothers - The Circle Sessions

The Teskey Brothers – The Circle Sessions
Format: Vinyl LP – Digital / Label: Decca Records

Dat de Australische band The Teskey Brothers inmiddels een wereldwijd begrip is en zaal naar zaal uitverkoopt, staat buiten kijf. In juni vorig jaar bracht de groep nog het succesvolle studioalbum ‘The Winding Way’ uit en in datzelfde jaar nam ze een vijf-track live EP op in Berlijn voor de geprezen YouTube serie ‘The Circle Sessions’. De serie heeft sinds het begin veel bekendheid gekregen en heeft door de jaren heen optredens vertoond van onder andere Hozier, Lewis Capaldi en Freya Ridings.

De opname van ‘The Circle Sessions’ met The Teskey Brothers is voor de allereerste keer in de geschiedenis van het programma, naast de release via de bekende streamingdiensten, ook uitgebracht op vinyl. Deze live EP bevat vier nummers van ‘The Winding Way’ in uitgeklede versie en een vertolking van de Ray Charles klassieker Drown In My Own Tears. Gewapend met slechts akoestische en elektrische gitaar, een Nord keyboard, mondharmonica en vocalen weet het trio net zo te overtuigen als in voltallige bandbezetting.

De EP opent met het prachtige Oceans Of Emotions. Op ‘The Winding Way’ echt een soulnummer pur sang, maar zelfs in deze gestripte versie nog steeds soulvol. Dit heeft nog het meest te maken met die waanzinnige rauwe, warme, soul strot van Josh Teskey en daarnaast met het zwoele gitaarspel van zijn broer Sam Teskey. Het melancholische Take My Heart heeft op ‘The Circle Sessions’ meer een Americana geluid (door gebruik van de veelzijdige sound van de Nord, die in dit geval klinkt als een lapsteel gitaar), dan het klassieke soulgeluid zoals op ‘The Winding Way’. Dat maakt echter voor de boodschap en het gevoel dat het liedje opwekt, niets uit. Dat blijft hetzelfde. En net als op ‘The Winding Way’ werkt het nummer toe naar een climax waarbij de instrumenten samen komen en Josh zijn zangnoten eruit perst met de grootst mogelijke kracht, met de grootst mogelijke emotie.

I’m Leaving heeft een mooie glansrol voor Sam, die met zijn warme volle gitaarspel de powervolle vocalen van zijn broer nog meer kracht bij zet. Beide ook prachtig omlijst en aangevuld met fraaie toetsenpartijen. What Will Be is net als op ‘The Winding Way’ echt de kers op de taart; het geeft compleet weer wie en wat de band The Teskey Brothers is, wat ze belichaamt en wat ze in haar mars heeft. Het is met z’n energieke gospel en blues sound een waar feestje. Het trio werkt echt toe naar een grootse climax waarbij ze alle remmen losgooien en dat heeft ook z’n uitwerking op het publiek die met de minuut enthousiaster wordt. Wat een (over)heerlijk geweld!!

Na deze expressieve song schakelen we even een tandje terug met de wonderschone Ray Charles cover Drown In My Own Tears. Hoewel een tandje terug?! Ook hierop laat het trio het achterste van hun tong zien. Een fantastisch eerbetoon aan Ray en een waardige afsluiter van een indrukwekkende live EP. Geen wonder dat de makers van ‘The Circle Sessions’ samen met de gebroeders Teskey besloten hebben om deze live sessie op LP uit te brengen. Dat is het meer dan waard!

De songs op ‘The Circle Sessions’ blijven, ondanks het ontbreken van het klassieke soulgeluid waar de Teskey Brothers om bekend staat, fier overeind. Het is zelfs een kwestie van smaak welke uitvoering van de nummers mooier zijn; die met het volle bandgeluid of de gestripte versies. Voor beide valt iets te zeggen en in beide gevallen werkt het uitermate goed. Voor de uitgeklede, ‘ingetogen’ versies geldt wel dat het nog intenser, directer en intiemer is en daardoor misschien nog wel een tikkeltje harder binnenkomt.

Het is overigens een gegeven dat alles staat of valt met Josh Teskey’s waanzinnige zangtalent. Hij bepaald toch echt wel het succes van de band. Zonder hem was de groep lang niet zo goed, want er zijn maar weinig zangers van zijn kaliber. Dat bewijst hij op deze EP ook maar weer eens.

01. Oceans Of Emotions
02. Take My Heart
03. I’m Leaving