Review: The Taj Mahal Sextet – Swingin’ Live At The Church in Tulsa

Taj Mahal - Swingin' Live At The Church in Tulsa

The Taj Mahal Sextet – Swingin’ Live At The Church in Tulsa
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Lightning Rod Records – V2 BeNeLux

Zanger-multi-instrumentalist Taj Mahal (17 mei 1942, New York) kan met recht een veteraan worden genoemd. Deze bluesman is sinds 1964 actief. In dat jaar verhuist hij naar Santa Monica, Californië, en vormt met o.a. Ry Cooder The Rising Sons. Mahal speelt ook met Muddy Waters, Howlin’ Wolf, Buddy Guy en Lightnin’ Hopkins. In 1968 start hij een solocarrière en in datzelfde jaar komt zijn solodebuut Taj Mahal uit. In 1968 is hij ook te zien in de film The Rolling Stones Rock and Roll Circus. In de loop van de volgende jaren brengt hij regelmatig nieuwe platen uit en speelt met talloze andere musici. Naast blues heeft Taj Mahal ook grote interesse voor muziek afkomstig uit o.a. West-Afrika, Latijns-Amerika, de Caribische eilanden en Hawaï.

Vorige maand verscheen weer een nieuw album van deze bijna 82-jarige veteraan. Met zijn vaste band, aangevuld met Rob Ickes (dobro) en Trey Hensley (akoestische gitaar), toog hij naar de ooit door Leon Russell tot studio omgebouwde kerk in Tulsa, Oklahoma. Met zijn Sextet gaf hij daar een concert. Het resultaat is te horen op Swingin’ Live At The Church In Tulsa’.

Het openingsnummer, de strak gespeelde slowblues Betty And Dupree, een nummer van Chuck Willis, brengt het publiek meteen al in een euforische stemming. Fel is het gitaarwerk in de stevige countryblues Mailbox Blues. Rob Ickes is zeer prettig aanwezig met zijn dobro, naast de felle gitaarlicks en de strakke ritmesectie in het met een reggae tintje versierde Queen Bee.

Het duet van Mahal en Trey Hensley is mooi in Lovin’ In My Baby’s Eyes. De dobro flonkert ook weer. Behalve oud materiaal brengt Mahal ook nieuw werk ten gehore, zoals de ingetogen (gitaar) instrumental Waiting For My Papa To Come Home. Slow Drag is een zeer geïnspireerd gezongen en gespeelde blues.

De rauwe Howlin’ Wolf song Sittin’ On Top Of The World krijgt hier door een aparte fraaie countryachtige uitvoering. Twilight In Hawaii is een exotische ‘luie’ en dromerige instrumental met Bobby Igano op lapsteel. Corinna, het bekende nummer uit zijn beginperiode dat Mahal samen schreef met Jesse Ed Davis, krijgt hier een ronduit schitterende livevertolking.

Het concert eindigt met de bijna 10 minuten lange slowblues Mean Old World. In dit nummer van T-Bone Walker, met Mahal op piano en met een orgelsolo, krijgen Hensley, Ingano en Ickes volop ruimte om te soleren naast de opnieuw strak spelende ritmesectie Bill Rich (bas) en Keser Smith (drums). Een formidabel slotakkoord.

Swingin’ Live At The Church In Tulsa’ is een fantastisch swingend livealbum van een Taj Mahal Sextet in absolute topvorm.

01. Betty And Dupree
02. Mailbox Blues