Review: The Rolling Stones – GRRR LIVE!

The Rolling Stones – GRRR LIVE!

The Rolling Stones – GRRR LIVE!
Format: 2CD – 3Vinyl LP – Blue-Ray – Digital / Label: Universal Music Group

De Rolling Stones zijn opgericht in 1962 en bestonden in 2012 dus 50 jaar. Om dit jubileum te vieren ging de band weer op tournee. Deze 50 & Counting Tour startte op 25 en 29 oktober 2012 met twee clubgigs in Parijs en eindigde op 13 juli 2013 in Hyde Park in Londen.

Vorige maand kwam het dubbelalbum ‘GRRR LIVE!’ uit. Dit album bevat het concert dat The Rolling Stones gaven op 15 december 2012 in Prudential Center in Newark, New Jersey. The Rolling Stones ontvingen tijdens dit concert een aantal speciale gasten op het podium.

The Rolling Stones draaiden warm met een strakke uitvoering van Get Off Of My Cloud, en The Last Time, twee grote hits uit 1965. Met It’s Only Rock ‘n’ Roll (But I Like It) duikt de band the seventies in. Een lekkere rocker waarin Keith Richards en Ronnie Wood om beurten soleren. Daarna gaat men terug naar 1966 met de bekende riff gevolgd door de stevige drumklappen in Paint It Black.

De eerste special guest is een enigszins hysterische Lady Gaga in Gimme Shelter. Niet slecht maar ik geef toch de voorkeur aan Lisa Fischer, die nu alleen in de backing vocals is te horen. Het eerste rustpunt is de schitterende ballad Wild Horses, met Mick Jagger vocaal in topvorm.

John Mayer en Gary Clark jr. zijn de gastgitaristen in I’m Going Down, geschreven door Don Nix maar vooral bekend geworden in de uitvoering van Freddie King. In deze stampende bluesrocker soleren Mayer, Clark, Wood en Richards om beurten. Na de countryrocker Dead Flowers, met een vloeiende gitaarsolo van Ronnie Wood, maken The Black Keyes in Bo Diddley’s opwindende Who Do You Love? hun opwachting. Een solerende Dan Auerbach op gitaar en Patrick Carney naast Charlie Watts als tweede drummer.

Doom And Gloom en One More Shot zijn twee nieuwe songs die op het verzamelalbum ‘GRRR!’ uit 2012 staan. Twee stevig rockende nummers met gitaren, strak drumwerk, explosieve zang van Jagger en backing vocals van Lisa Fischer en Bernard Fowler. Miss You wordt door het publiek met applaus ontvangen. Een sterke uitvoering met een heerlijke bassolo van Daryll Jones, een scheurende saxsolo van Bobby Keys en een meezingend publiek. De koebel van Chuck Leavell en de bekende riff van Richards in Honky Tonk Women zijn zeer herkenbaar. Keith Richards soleert, Bobby Keys en Tim Ries blazen hun saxofoonpartij en Chuck Leavell ’s tinkelende pianospel maakt het nummer tot een feest.

Na de introductie van de bandleden is het zoals gewoonlijk de beurt aan Keith Richards met zijn twee songs. Before They Make Me Run en Happy. In dat laatste nummer schittert Ronnie Wood op pedalsteel. Midnight Rambler is altijd een feest en zeker nu special guest Mick Taylor, volgens velen de beste gitarist die ooit in The Rolling Stones heeft gespeeld, zijn opwachting maakt. Fantastische solo’s naast de scheurende mondharp van Jagger.

Start Me Up is daarna voor het publiek, met in hun midden Woopy Goldberg, weer een reden om uit hun dak te gaan. In Tumbling Dice maakt een zichtbaar volop genietende Bruce Springsteen zijn opwachting. De volgende riff kondigt Brown Sugar aan, een song die The Stones sinds kort helaas in de ban hebben gedaan en niet meer op hun live repertoire hebben staan. De band laat een spetterende versie horen, met een strakke ritmesectie en de befaamde saxofoonsolo van Bobby Keys.

Een vaste prik en hoogtepunt tijdens hun concerten is ook altijd Sympathy For The Devil. Strak drumwerk, een pompende bas, schrikdraadsolo’s van Richards en de bezwerende zang van Jagger.

De eerste toegift is de prachtige ballad You Can’t Always Get What You Want, die a capella wordt geopend door het Choir of Trinity Wall Street. Subtiel geïnstrumenteerd, community singing en een opwindend slot met het koor en de backing vocals van Lisa Fischer en Bernard Fowler. Met Jumpin’ Jack Flash en (I Can Get No) Satisfaction gaan de remmen los en worden alle registers nog een keer open getrokken. Met een ferme klap van drummer Charlie Watts is het feest daarna afgelopen.

The Rolling Stones hebben op 15 december 2012 opnieuw hun status als geweldige liveband waargemaakt.

01. Get Off My Cloud
02. The Last Time