Review: The Karma Effect – The Karma Effect

The Karma Effect - The Karma Effect

The Karma Effect – The Karma Effect
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: TMR Rock Records

Het verhaal van The Karma Effect komt misschien wat bekend voor, vijf vrienden uit London besluiten om aan het begin van de lockdown hun muzikale krachten te bundelen. Twee jaar lang kunnen ze niet optreden en houden contact met elkaar via Zoom. Ondertussen besteden ze alle tijd die ze hebben aan het schrijven van nummers en heel veel repeteren. Nu de lockdown over is kunnen de vijf mannen eindelijk laten horen wat ze de afgelopen twee jaar hebben gedaan. Hun debuutalbum neemt je mee terug naar de jaren zeventig en de hoogtijdagen van blues rock.

Het album begint met één van de sterkste nummers van het album, Steal Your Heart. Steal Your Heart rockt lekker en zanger Henry Gottelier laat meteen horen wat hij kan.

Na het rockende openingsnummer komt het funky Doubt She’s Coming Back met een geweldig ritme van drummer Ash Powell en bassist Liam Quinn. De vrouwelijke tweede stem maakt Doubt She’s Coming Back helemaal af. Net als Doubt She’s Coming Back swingt het volgende nummer Mercy net zo hard als hij rockt.

Met de power ballad Stand zijn we alweer halverwege het album en vormt een mooi rustpunt. Met Stand laat gitarist Robbie Blake horen dat hij meer kan dan zijn gitaar laten gillen en stampende solo’s spelen. In Stand horen we daarnaast toetsenist Seb Emmins, die op sommige andere nummers soms erg moeilijk te horen is. Na het ‘rustigere’ Stand begint het volgende nummer, Wrong Again, vrij langzaam maar ontwikkeld zich al snel tot een stadium rocker die doet denken aan de muziek van Aerosmith.

Wrong Again is, net als het openingsnummer, een erg sterk nummer die het live vooral erg goed moet doen. Met Wrong Again voerde de band het tempo weer wat verder op en met The River drukken ze het gaspedaal volledig in. Het swingende en rockende Testify volgt en heeft een paar zeer mooie tempo wisselingen en solo’s. Het album wordt afgesloten met de power ballad Save Me, waarin Gottelier nogmaals laat horen wat hij vocaal kan.

Kortom: Een erg sterk debuut van deze Engelse band. Ongetwijfeld zullen de nummers van The Karma Effect nog beter tot hun recht komen als ze live worden gespeeld op een festival.

01. Steal Your Heart
02. Doubt She’s Coming Back