Review: The Jorgensens – Americana Soul

The Jorgensens - Americana Soul

The Jorgensens – Americana Soul
Format: CD – Digital / Label: Paramour Records

Het echtpaar Kurt (zang, gitaar) en Brianna Jorgenson(zang, gitaar) uit Saint Paul, Minnesota, begon in 2014 als duo maar al snel werd de band the Jorgensens,  gevormd met Andra Lee Suchy (zang), Brenda Lee King (bas), Jeff King(saxofoon, klarinet), Jeff Levine (trompet), Mark O’Day (drums) en C. Harris (percussie).

Met deze band mixen ze genres als Americana, bluegrass, jazz en gospel met een vrijwel altijd aanwezige bluesbasis.

De single Old Black Crow opent het album en toont gelijk de kracht van deze band aan in een broeierig funky bluesnummer met schurende slidegitaarspel en soulvol stuwende blazers. De latin wending aan het eind van het nummer is zeer verrassend. Door de zang van Brianna gaat het bluesy Americana nummer Miles behoorlijk de loom groovende Maria Muldaur kant op.

Kurt neemt de zang voor zijn rekening in het intiem groovende Boom Boom Boom (dat dus totaal niets met John Lee Hooker te maken heeft!). Een heerlijk semi-akoestisch bluesy nummer. In Hey Baby gaat de band de lui deinende jazzy kant op met een krachtig solerende Jeff King op de saxofoon. Bluegrass invloeden (via de fiddle en banjo) duiken op in het broeierig funky Shake It.

De zang van Brianna doet in Out Of My Mind wederom aan Maria Muldaur denken. Dit keer in een warm deinend nummer met lichte gypsy jazz invloeden. Het zacht stuwende Leave Your Light On deed mij denken aan het akoestische intieme blueswerk van Eric Clapton. Na een donker broeierig intro met uitwaaierend gitaarspel gaat Dark Road van start als een swampy funkbluesnummer met een gospel energie.

De laatste twee nummers van het album Twenty Years en State Line laten de Americana kant van de band horen op een zeer stemmige wijze, voorzien van prachtig cello spel.

01. Old Black Crow
02. Miles