Review: The Johnny Winter Story (The GRT-Janus Recordings)

Johnny Winter - The Johnny Winter Story (The GRTJanus Recordings)

The Johnny Winter Story (The GRTJanus Recordings)
Format: CD – Digital / Label: Omnivore Recordings

Vroege opnames van de Grammy Award winnaar, Blues Hall of Fame-inductee en een van de 100 grootste gitaristen aller tijden van het blad Rolling Stone, de beroemde Johnny Winter. Johnny Winter, geboren als John Dawson Winter III (Beaumont (Texas), 23 februari 1944 – Zürich (Zwitserland), 16 juli 2014), was een Amerikaans bluesgitarist, zanger en muziekproducent. Zijn jongere broer Edgar Winter is ook muzikant, hij bespeelt diverse instrumenten, zoals meerdere toetseninstrumenten en saxofoon. De broers speelden onder meer samen op het Woodstock-festival in 1969. Beide broers zijn als albino geboren.

Voordat Johnny Winter in 1969 bij Columbia Records tekende en een van de meest  vooraanstaande bluesgitaristen ter wereld werd, nam hij een aantal singles en tracks op met producers Ken Ritter en Roy C. Ames. Van dat materiaal verscheen in 1969 ‘The Johnny Winter Story op GRT Records’, datzelfde jaar gevolgd door ‘About Blues’ op het Janus Records-label. Het jaar daarop bracht Janus nog een collectie uit: ‘Early Times’. Ze werden de definitieve collecties van het vroege werk van de toekomstige legende.

Nu is het materiaal van die compilaties voor het eerst op één plek beschikbaar: ‘The Johnny Winter Story (The GRT/Janus Recordings)’. Met 33 nummers op cd en digitaal zijn de jaren voordat Winter meervoudig Grammy®Award-winnaar werd (voor zowel zijn eigen platen als zijn productiewerk voor drie Muddy Waters-klassiekers, waaronder Hard Again en I’m Ready) op één plek beschikbaar.

‘The Johnny Winter Story (The GRT/Janus Recordings)’, die opnieuw werd geremasterd door Grammy®Award-winnaar technicus Michael Graves, bevat ook de originele liner notes uit 1969 van producer, oprichter/eigenaar van Testament Records en blueshistoricus Pete Welding.

Voordat hij op de cover van het eerste nummer van Guitar World stond, voordat hij de eerste niet-Afro-Amerikaanse artiest werd die werd opgenomen in de Blues Hall of Fame, én voordat het werd genoemd als een van de 100 beste gitaristen aller tijden van het tijdschrift Rolling Stone, moest het ergens voor hem beginnen. In dit geval begint het met ‘The Johnny Winter Story (The GRT/Janus Recordings)’.

Hoewel ik niet het volledige repertoire van Johnny Winter ken was het beluisteren van deze set voor een groot deel een feest der herkenning, ook omdat ik heel wat concerten van de beste man op tv, videotape, dvd en blu-ray heb gezien en gehoord. Diverse songs kwamen voorbij waarvan ik niet eens wist dat ze van hem zijn! Fijn om weer eens naar het uitstekende materiaal van deze grootheid te kunnen luisteren…

CD 1:
01. Ease My Heart1. Ease My Heart
02. That’s What Love Does