Review: The Hoodoo Men – Riding High

The Hoodoo Men - Riding High

The Hoodoo Men – Riding High
Format: CD – Digital / Label: Independent

Tekst: Jan Wolf

Een driemansformatie, voorliefde voor Chicago Blues, live spelen en geen overdubs. De ingrediënten voor het album ‘Riding High’ van The Hoodoo Men klinken veelbelovend. Het gezelschap levert een prima ouderwetse plaat af waarop er bijna een tijdmachine gebruikt lijkt te zijn, het is in alles een flasback naar vervlogen tijden. De aanpak is klein en to the point gehouden en alles staat in dienst van de sfeer in de nummers.

Het album opent met Bye, Bye Baby een lekker stukje muziek dat voortgestuwd wordt door een fijn gitaarloopje en dito harmonica spel. Hier wordt dan direct de toon mee gezet voor wat betreft de rest van het album, geen spierballenvertoon maar de muziek voor zichzelf laten spreken. Dat de harmonica een prominente plaats inneemt op een plaat met Chicago Blues mag geen verrassing heten maar het wordt wel op een zeer kundige manier de wereld in geblazen.

Twaalf nummers telt het album waarvan de een bekender in de oren klinkt dan de ander. Maar de ruim drie kwartier die het geheel op de klok zet, vliegen voorbij, waarna je wel weer even moet wennen aan het tempo waarop de rest van de wereld zich begeeft. Dat laatste mag zich overigens laten lezen als een pluspunt want er is niks mis met even de voet van het gaspedaal halen en het wat langzamer aan doen.

Welnu, ‘Riding High’ van The Hoodoo Men leent zich hier prima voor en dwingt je zelfs bijna om terug te schakelen want de intensiteit in combinatie met het tempo van de muziek werkt bij vlagen welhaast bezwerend.

De heren van The Hoodoo Men touren geregeld door Duitsland en Oostenrijk, maar nu, met een album onder de arm zal het zeker niet lang meer duren aleer we ze vaker in deze contreien mogen gaan aanschouwen. Voor de liefhebbers van de Chicago stijl is een bezoek aan een optreden dan ook zeker aan te raden.

01. Bye, Bye Baby
02. Mistake In Life
03. Two Trains Running