Review: The Groove Krewe Featuring Nick Daniels III – Run To Daylight

The Groove Krewe Featuring Nick Daniels III – Run To Daylight

Format : CD / Label: Sound Business Services LLC

Tekst: Martin van der Velde

The Groove Krewe bestaat uit een aantal, door de wol geverfde muzikanten, uit het zuiden van Louisiana.

Rex Pearce en Dale Murray, zelf songwriters, muzikanten en producers hebben de beste muzikanten uit de streek om zich heen verzamelen om bassist en zanger Nick Daniels III in de studio te begeleiden op zijn album ‘Run To Daylight’.

Rex Pearce en Dale Murray hebben de tien songs aangeleverd, die door Nick in de Techno Sound Studios Baton Rouge, Louisiana onder supervisie van Nelson Blanchard op band zijn vastgelegd.

Zanger en bassist Nick Daniels III is geen onbekende in de New Orleans muziekscene. Hij maakte in het verleden onderdeel uit van The Neville Brothers, Uptown All-stars, Zachary Richard, The Wild Magnolia Indians, Allen Toussaint en Etta James. In 2006 sluit hij zich aan bij Dumpstaphunk, dat door Ivan Neville is opgericht en nationaal tourt. De band verzorgde het voorprogramma van onder andere Dave Matthews Band en The Rolling Stones.

Op ‘Run To Daylight’ staat Nick Daniels III centraal. Op vier van de tien songs neemt hij zelf de bas ter hand de rest laat hij over aan David Hyde en op één song bast producer Nelson Blanchard, die we ook in de rol van percussionist, toetsenist en gitarist zullen aantreffen op dit album. Eddie Bayers en Randy Carpenter verzorgen het drumwerk. Jonathon ‘Boogie’ Long en Rex Pearce tekenen voor het gitaarwerk. Het koperwerk wordt op dit album afwisselend ingespeeld door Pete Verbois, Chris Belleau, Lacy Blackledge, Bob Henderson, Jason Parfait en Ian Smith.

De band trapt af met de titelsong van het album Run To Daylight, een funky en groovende vlotte blues waarop meteen de krachtige zangstem van Nick opvalt. Na That’s New Orleans dat in een vlotte New Orleans beat is gegoten volgt de één na de andere vrolijke  funky track (Have A Party, In The Groove Zone, I’m Gonna Prove My Love, Where Love Lies en Sweet Situation).

Kortom partytime om vervolgens een reggae beat in te zetten in Where Ya At In Life, waarmee het feestje compleet wordt. Tussen alle funky tracks vormt de ballad Reach Out een fraai rustpunt. Nick houdt de songs compact, de meeste ruim onder de vier minuten, waardoor we in een mum van tijd bij de afsluitende track Raising Cane On The Bayou zijn aangekomen.

Een uitstekend album vol met vrolijke klanken.

01. Run To Daylight
02. That’s New Orleans