Review: The Black Crowes – Happiness Bastards

The Black Crowes - Happiness Bastards

The Black Crowes – Happiness Bastards
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Silver Arrow Records

De legendarische rockband The Black Crowes heeft hun langverwachte nieuwe album ‘Happiness Bastards’ wereldwijd uitgebracht op 15 maart, via het eigen label Silver Arrow Records van de band. Het project, geproduceerd door de Grammy Award-winnende producer Jay Joyce, is het tiende studioalbum van The Black Crowes met hun eerste originele muziek in 15 jaar. ‘Happiness Bastards’ is een zinderende plaat die zowel fris als typisch rock-‘n-roll is.

Dit jaar is het veertig jaar geleden dat The Black Crowes van start gingen, en de Robinson Brothers claimen dit gedenkwaardige jaar als hun eigen jaar. Na tientallen jaren gekenmerkt door seks, drugs, ruzies, scheidingen en echtscheidingen laten ze hun onzin achter zich. Het nieuwe album dient als een eerbetoon aan hun verleden en een viering van het heden en de toekomst en bevat tien originele nummers, met een heel speciaal kenmerk van de voor een Grammy genomineerde superster Lainey Wilson. Hoewel ze door de jaren heen hun deel van de meningsverschillen hebben moeten overwinnen, zijn ze nu twee gelukkige klootzakken, met een triomfantelijk album als resultaat.

The Black Crowes-frontman Chris Robinson zei: “Happiness Bastards is onze liefdesbrief aan rock-’n-roll. Rich en ik zijn altijd bezig met het schrijven en creëren van muziek; dat is voor ons nooit gestopt, en het is altijd de plek waar we samen harmonie vinden.” “Deze plaat vertegenwoordigt dat,” vervolgde Rich Robinson. “Dit album is een voortzetting van ons verhaal als band. Onze jarenlange ervaring met het schrijven en maken van muziek en het toeren over de hele wereld zijn vertegenwoordigd in deze plaat, en we werden op briljante wijze begeleid door een van de beste producers in de branche, Jay Joyce. Ik ben ongelooflijk trots op wat we samen hebben neergezet.”

Het album klinkt wat mij betreft exact zoals ik me de platen van The Black Crowes herinner en bij het beluisteren van het grootste deel van de songs dacht ik ‘dit komt me heel bekend voor’, zonder meteen te weten welke van de klassiekers van de band ik dan bedoel. Het is in elk geval een lekker album met mooie songs. IK heb er met plezier naar geluisterd. Voor liefhebbers van de muziek van The Black Crowes en aanverwanten een absolute aanrader!

De band is momenteel bezig met een uitgebreide tour door de VS en Canada en gaat daarna door Europa toeren, waarbij ze op 22 mei in ons land spelen, in AFAS Live in Amsterdam.

22 mei: AFAS Live – Amsterdam

01. Bedside Manners