Review: The Band Of Heathens – Simpler Things

The Band Of Heathens - Simpler Things

The Band Of Heathens – Simpler Things
Format: LP, Digital / Label: BOH Records

Nadat op 17 maart 2023 het album ‘Simple Things’ uitkwam en The Band Of Heathens daarmee hoge ogen gooiden, kwamen de frontmannen Ed Jurdi en Gordy Quist op het idee om weer de studio in te duiken en enkele gestripte akoestische versies van een aantal van die nummers op te nemen. Terwijl ze zich erin verdiepten, ontdekten ze al gauw dat alle liedjes zich perfect leenden voor zo’n uitgeklede versie. En dus namen ze de hele plaat opnieuw op. De rest van de band strooide er nog een laagje glitters overheen en ‘Simpler Things’ was geboren.

Met ‘Simple Things’ ging de band compleet terug naar haar fundament. Geografisch gezien keerden de heren namelijk terug naar de oude basis, hun studio in Austin en qua sound omarmden ze weer, net als heel in het begin, de Americana en op gitaar gebaseerde (soft)rock waarmee ze naam maakten. Niet dat de muziek door de jaren heen daar nou echt vanaf week, want de groep bleef altijd enorme feel houden met hun roots, maar interessante uitstapjes naar subgenres werden er wel gemaakt. Het is dus alleen maar logisch dat de nummers van ‘Simple Things’, uitgekleed net zo goed werken in een simpelere akoestische setting.

“Keep It Simple” is al jaren het motto van de band. Ze bedoeld daar zoveel mee als geen poespas, geen vreemde capriolen uithalen, niet van je roots afwijken om een wereldhit te schrijven, maar gewoon bij je leest te blijven en gaan voor pure muziek dat recht uit het hart komt. De mannen doen niet mee met de massa, zijn niet aan veranderingen onderhevig en houden vast aan hun eigen sound. Ze volgen volledig hun eigen authentieke pad en verloochenen hun wortels nooit. Al jaren maken ze muziek in eigen beheer en sloegen in het verleden keer op keer aanbiedingen van platenmaatschappijen af. Dat ze het daarmee niet altijd even gemakkelijk voor zichzelf hebben gemaakt, met de daarbij behorende ups & downs, nemen ze voor lief. Al dat harde werken heeft ertoe geleid dat ze uiteindelijk zeer succesvol zijn geworden op eigen kracht, zonder hulp en letterlijk show voor show het publiek langzaam voor zich gewonnen hebben. Nu zijn ze niet meer weg te denken uit de Americana scene. Bovendien houden ze dit kunstje al vol sinds 2005. Volgende jaar vieren ze alweer hun twintig jarig bestaan! Een flinke mijlpaal.

Door alles zo aan te pakken en hun eigen kop te volgen, is het één van de meest solide en steady bands ooit. Dat hoor je ook terug op ieder album en tijdens ieder optreden. Heb je het over The Band Of Heathens, dan heb je het over kwaliteit, oprechtheid en een echt band-gevoel. Dat band-gevoel uit zich in uitmuntend samenspel; ze versterken elkaar, vullen elkaar aan en zijn ontzettend goed op elkaar ingespeeld en bovenal hoor je het plezier dat ze hebben in het maken van muziek samen. De chemie is enorm. Ze weten stuk voor stuk waar de ander naartoe wil en volgen dat met het grootste gemak. Op foutjes zul je hen zelden betrappen. Bovendien delen ze allemaal hetzelfde gedachtengoed en hebben de neuzen dezelfde kant op staan.

Het lijkt een simpel bandje omdat alles hen gemakkelijk af lijkt te gaan, maar niets is minder waar. De twee frontmannen, Ed Jurdi en Gordy Quist, verwachten en eisen best veel van hun mede band-genoten, maar dat is wel wat ze zo goed en sterk maakt. Om het zo simpel te laten lijken en houden, is het gewoon keihard werken. Dat betekent altijd op je strepen staan, oefenen, oefenen en nog eens oefenen, veel speeluren maken en vele uren doorbrengen en ploeteren in de studio. Het is inmiddels zo’n doorgewinterde band omdat ze al jaren zo werkt en de muziek zelf opneemt en alles in eigen beheer uitgeeft. Iedereen in de groep weet wat er van hem verwacht wordt en ze weten stuk voor stuk allemaal verdomde goed wat werkt en wat niet. Alles is zeer weldoordacht en niets wordt aan het toeval overgelaten. Samen persen ze er albums uit, bijna bij de vleet, van sublieme kwaliteit. Dat geldt wederom voor ‘Simpler Things’.

De liedjes blijven ook in deze akoestische vorm fier overeind. Sterker nog, sommige nummers worden er misschien nog wel mooier door (Don’t Let The Darkness, Simple Things, Long Lost Son, The Good Doctor, All That Remains). Hoe meer je liedjes stript, hoe kwetsbaarder, intiemer en intenser ze worden. Dat geldt zeker voor alle tracks op ‘Simpler Things’. Hierdoor komen ze nog meer binnen en ook is het geluid nog helderder en opener. Het is heel direct en organisch. Daarbij komt nog dat de beide frontmannen, die hier natuurlijk een hoofdrol hebben, zo op elkaar ingespeeld, of eigenlijk afgestemd zijn, dat het meteen staat als een huis. Ze zijn een geoliede machine. Ze weten precies van elkaar waar ze naartoe willen en stevenen altijd samen recht op dat doel af.

Het staat buiten kijf dat zowel Ed als Gordy een talent hebben voor sterke arrangementen en composities. Daarnaast is hun tweestemmige gitaarspel uitmuntend en kleuren hun vocalen (Jurdi’s waanzinnige warme soulstem en Quist’s cleane zang, met licht rauw randje en twang) prachtig samen, waardoor ze een perfectie harmonie bereiken. Dat is sowieso iets waar The Band Of Heathens heel sterk in is: harmonieën. In de breedste zin van het woord. Niet alleen qua zang en koordjes, maar ook qua spel. Alles is in balans. Dat hoor je ook terug op deze akoestische release, want de rest van de band heeft ook echt wel een steentje bijgedragen door de vocalen en het gitaarspel schitterend te omlijsten met lichte percussie, mondharmonica, accordeon en fijne achtergrondkoordjes. De piano en hammond die je hoort op nummers als Don’t Let The Darkness, Simple Things, Damaged Goods en All That Remains komen dan weer van de multi-getalenteerde Ed Jurdi.

Het is mooi en interessant om ‘Simple Things’ en ‘Simpler Things’ naast elkaar te houden en te luisteren welke versie van de songs het meeste aanspreekt en wat de liedjes doen met een volle, elektrische sound of in een uitgeklede akoestische vorm. Het één is niet per se beter dan het ander, want het is serieus allemaal even goed, maar het is meer een kwestie van smaak. Ga je voor het voltallige band geluid met elektrische instrumenten, of houd je het liever iets kleiner en rustiger en kies je voor de akoestische versie? Voor de kwaliteit maakt het niet uit, want beide albums zijn van een kaliber waar je U tegen zegt.

01. Don’t Let The Darkness – Acoustic
02. Heartless Year – Acoustic
03. I Got The Time – Acoustic