Review: The Bacon Brothers – Erato

The Bacon Brothers - Erato

The Bacon Brothers – Erato
Format: CD (EP) – Digitaal / Label: Forosoco Music – Soundly Music

Al sinds hun jeugd maken de broers Michael en Kevin Bacon (je weet wel, die acteur) samen muziek. Michael is succesvol componist van filmmuziek en heeft voor honderden films en series muziek gecomponeerd. Daarnaast is hij ook gitarist, cellist, toetsenist en zanger. Zijn jongere broer Kevin is naast een geweldige acteur en danser, ook zanger, songwriter, percussionist, gitarist en harmonicaspeler.
Pas in 1995 ontstond daadwerkelijk hun band The Bacon Brothers. Inmiddels heeft de groep acht studio albums en één ‘Best Of’ cd op naam staan. ‘Erato’, de nieuwste release is geen volledige plaat, maar een EP.

Michael en Kevin slaan met ‘Erato’ een nieuwe weg in. Een weg waarin veel meer ruimte is voor dynamische contrasten: van rustige momenten tot bombastische uitspattingen, organische instrumentatie en elektronische soundscapes, zelfgeschreven nummers en mooie samenwerkingen met grote namen. Naast dat de broers namelijk bijgestaan worden door hun vaste backing band, hebben ze voor deze EP ook de legendarische songwriter Desmond Child in de arm genomen. (Child schreef al hits voor onder andere Bon Jovi, Alice Cooper, Aerosmith en Kiss). Ook deed producer Joe Nicolo (Fugees, Lauryn Hill, Cypress Hill, Wyclef Jean, Cyndi Lauper, The Police, Aerosmith, e.a.) een duit in het zakje. Een gouden greep, want de sound van The Bacon Brothers klinkt gelikter en gelaagder dan ooit.

Toch hoor je nog steeds dat het The Bacon Brothers zijn, want hun onmiskenbare Forosoco sound klinkt overal in door.

Forosoco is overigens een naam die door Kevin verzonnen is om de muziekstijl van de band aan te duiden. Het staat voor folk, rock, soul en country. Al omvat het lang niet alle genres van de groep, want ook (Island)pop en zydeco hoor je terug. Het komt erop neer dat de muziek niet in één hokje te plaatsen is.

In Memory (Of When I Cared) is een krachtige poprock song, waarvan je meteen hoort dat het creatieve brein van Desmond Child erachter zit. Het is modern, gelikt en heeft je meteen in z’n greep. Dark Chocolate Eyes is daarentegen een prachtig soulnummer met een pop schwung.

Let Me Happen To You Girl is een heerlijk dansbaar Island-pop nummer met reggae en zydeco invloeden. De titeltrack is een typisch Bacon Brothers nummer met een lekkere dikke gitaar en gebruik van vele instrumenten in het welbekende Forosoco genre. Karaoke Town is ook een echt een Bacon Brothers nummer. Het is een indringende melancholische song waarbij elektronische geluiden, percussie en de akoestische gitaar centraal staan. Hoewel er ook een rol is weggelegd voor een resonator gitaar. Een mooie afsluiter van een intrigerende EP, waarvan ik hoop dat het de opmaat is naar een volledig album met een soortgelijke sound en feel.

Misschien is ‘Erato’ met zijn prachtige harmonieën en sterke arrangementen en composities zelfs wel het beste werk van de broers tot nu toe. Het is zeker een hoogtepunt.

01. In Memory (Of When I Cared)
02. Dark Chocolate Eyes