Review: Tedd Graves – The Day My World Turned Blue

Tedd Graves - The Day My World Turned Blue

Tedd Graves – The Day My World Turned Blue
Format: CD – Digital / Label: Independent

Voor de fans van artiesten als Delbert McClinton en/of Billy Vera zal het nieuwe album van zanger-gitarist Tedd Graves uit Seymour, Tennessee, als een zeer welkome verrassing zorgen.

Net zoals McClinton en Vera mengt Tedd Graves invloeden als soul, country en blues tot een zeer aangenaam geheel. Zijn venijnig snijdende gitaarspel krijg je daar dan ook nog eens als een welkome bonus bij!

Tedd wordt op het album bijgestaan door zijn broer Tim Graves, die al zestien keer werd uitgeroepen werd tot dobro speler van het jaar, Frank Green (keyboards, drums, bas), Michael Debills (keyboards), de helaas al overleden Mike Chapman (bas), Isaac Roy (bas), Connor Lafollette (drums), Sam Levin (saxofoon), Bruce Bouton (steelgitaar) en Jennifer O’Brien (backing vocals).

Geopend wordt met de lui voortgroovende rhythm & blues van A Little Bit Of R & B. Een nummer uit het Delbert McClinton straatje met doorleefde zang van Tedd en zijn vurige bluesgitaar, de soulsax van Sam Levine en country invloeden door de huilende steelgitaar van Bruce Bouton. Dan volgt de loom deinende soulblues van Mansion Tumble Down. Een nummer van een Little Milton-achtige kwaliteit, dus warm intiem en soulvol. In de breekbare ballad Could I Have This Dance duiken de eerste Billy Vera invloeden op. Die zijn ook te horen in het sfeervolle Nothing I Could Say.

Vervolgens is Fire Breathin’ Shimmy Shakin’ Heartbreakin’ Loving Machine een broeierig pompend rhythm & bluesnummer met de vurig snijdende gitaar van Tedd. Ook in Analyze (Anna Lies) wordt behoorlijk krachtig gerockt maar dan op een Warren Zevon-achtige wijze. Change The World is een popsoulnummer met Al Green trekjes gevolgd door de gepolijste pianoballad One Night Stand.

White Owl is een hemels deinend nummer en zowel You Know It‘s My Lucky Day als Cold Rain In Tennessee zijn voorbeelden van de intieme soulvolle kant van Tedd Graves.

‘The Day My World Turned Blue’ van Tedd Graves is een voortreffelijk soulvol album geworden!

01. A Little Bit R & B