Review: Tarja – Best Of: Living The Dream

Tarja - Best Of Living The Dream

Tarja – Best Of: Living The Dream
Format: CD – 2Viny LP Gatefold (180gr, black), Ltd. 2 Vinyl LP Gatefold (180gr, crystal) Ltd. 2CD +Blu-Ray Mediabook, Ltd. Box Set: 3CD + BD earBOOk
Label: earMUSIC

Hoewel Tarja Turunen nog steeds bekend staat als voormalig frontvrouw van de Finse metalband Nightwish, heeft ze sinds 2005, toen ze uit de groep gezet werd, een meer dan verdienstelijke solocarrière opgebouwd. Negen studioalbums verder vond ze het daarom tijd voor een Best Of CD. In dit geval ‘Best Of: Living The Dream’. Het album bevat vijftien van haar favoriete tracks en de nog niet eerder uitgebrachte nieuwe song Eye Of The Storm.

Eye Of The Storm is een mengeling van de Argentijnse tango met (symfonische) metal, poprock en klassieke elementen. Het is een groots en theatraal nummer, eigenlijk precies zoals je van Tarja verwacht. Een fantastische opener van deze Best Of en hopelijk een opmars naar een nieuwe plaat. Daarop volgend is I Walk Alone, het eerste solonummer waar Europa en de rest van de wereld kennis mee maakte in 2007. Het is afkomstig van het album ‘My Winter Storm’. Overigens was dit niet haar eerste soloplaat, dat was ‘Henkäs Ikuisuudesta’, een kerstalbum uit 2006, maar deze is alleen uitgebracht in Finland. (Het behaalde daar een gouden en platina status met meer dan vijftigduizend verkochte exemplaren en stond op de tweede plek in de Finnish Albums Chart).
Ook de daaropvolgende liedjes, Die Alive en Enough, zijn afkomstig van het succesvolle ‘My Winter Storm’.

Falling Awake, Until My Last Breath en I Feel Immortal komen van Tarja’s derde plaat ‘What Lies Beneath’(2010). Een experimenteel album met meer heavy metal en elektronische geluiden. Natuurlijk ontbrak het ook niet aan klassieke elementen, maar het was allemaal net even wat harder en ruiger en minder sprookjesachtig.

Het bombastische ‘Colours In The Dark’ (2013), wat wordt beschouwd als het sterkste, meest dynamische en volwassen album van Tarja, is ook met drie nummers vertegenwoordigt; Victim Of Ritual, 500 Letters en Never Enough. Van haar volledig klassieke (vijfde) album, ‘Ave Maria’, staan er geen songs op deze Best Of, maar van haar zesde cd, ‘The Shadow Self’ (2016), weer wel (Innocence, Demons In You, Diva). Het is wat melodieuzer en meer gothic-achtig dan voorganger ‘Colours In The Dark’, hoewel er ook meer ruimte is voor symfonische metal en poprock.

Het laatst vertegenwoordigde album op deze ‘Best Of: Living The Dream’ compilatie is ‘In The Raw’, Tarja’s achtste soloalbum uit 2019. Aan deze nummers, Dead Promises, Tears In Rain en You And I, hoor je duidelijk dat ze weer koos voor hard en heavy aan de ene kant en melancholisch en theatraal (in de vorm van pianosongs) aan de andere kant.

Al met al heeft de Finse zangeres zichzelf keer op keer opnieuw bewezen, nieuwe genres verkend en haar grenzen opgezocht, waardoor ze, ondanks haar herkenbare geluid, zeer veelzijdige albums heeft afgeleverd. De vocalen zijn altijd tot in perfectie uitgevoerd (al laat haar Engelse uitspraak soms nog iets te wensen over), de liedjes altijd even catchy, de arrangementen en composities weldoordacht en wordt ze door een ijzersterke band begeleid. Om nog maar te zwijgen over de gelikte (in de goede zin van het woord) en weergaloze productie van al haar albums.

Mocht je deze powervrouw live willen aanschouwen, dat kan, want op 16 maart staat ze in Doornroosje in Nijmegen en op 17 maart in het Patronaat in Haarlem.

01. Eye Of The Storm
02. I Walk Alone (Single Version)