Review: Taj Mahal & Ry Cooder – Get On Board

Taj Mahal & Ry Cooder - Get On Board

Taj Mahal & Ry Cooder – Get On Board
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Nonesuch

Tekst: Bert van Kessel

Bijna zes decennia geleden speelden deze twee iconen van Amerikaanse rootsmuziek in Californië samen in The Rising Sons; daar maakten zij als jongelingen ook kennis met het fameuze Piedmont-bluesduo, Sonny Terry (harmonica) en Brownie McGhee (gitaar).

Nu hebben zij elkaar weer gevonden in dit eerbetoon aan hun oude helden. Ze kruipen vol overtuiging in de huid van het legendarische duo, Taj Mahal in de rol van Sonny Terry en Ry Cooder als Brownie McGhee.

Af en toe worden zij ondersteund door Joachim Cooder op bas en percussie. Het is net alsof je een intiem optreden van Terry & McGhee bijwoont. Zoals te verwachten, speelt de mondharmonica van Taj Mahal een hoofdrol, met Ry Cooder vooral in een ondersteunende rol; slechts incidenteel steekt hij zijn neus aan het venster zoals met een geweldige slide gitaar in in het openingsnummer My Baby Done Changed The Lock On The Door of zijn heerlijke mandoline-ondersteuning in het olijke Hooray Hooray.

De heren hebben een  fraaie verzameling liedjes uitgezocht, een mooie afwisseling van meer en minder bekende nummers van het duo, aangevuld met enkele traditionals, die alle met veel enthousiasme gebracht worden. Er is ook een evenwichtige balans tussen opgewekte uptempo nummers en tragere, meer zwaarmoedige liedjes, zoals het pakkende Pawn Shop Blues waarin de armoede op indrukwekkende wijze wordt verklankt, vooral door de huilende slide van Ry Cooder.

De heren hebben de zang eerlijk over de nummers verdeeld; wanneer zij samen zingen wordt het echt leuk, zoals in het blijmoedige Pick a Bale of Cotton (waarop Taj  Mahal excelleert op de harmonica), het opgewekte Deep Sea Diver (waarop Taj Mahal de tent op zijn kop zet met zijn barroom-piano) en het al even vrolijke Wine Spo-Dee-O-Dee. Ook het afsluitende I Shall Not Be Moved kent fraaie samenzang.

Dit relaxte album luistert lekker weg en is een enthousiast en liefdevol eerbetoon aan hun grote helden, maar van twee zulke grootheden had ik toch een originelere aanpak en meer eigen muzikale inbreng verwacht.

01. My Baby Done Changed The Lock On The Door
02. The Midnight Special
03. Hooray Hooray