Review: Suzi Quatro & KT Tunstall – Face To Face

Suzie Quatro & KT Tunstall - Face To Face

Suzi Quatro & KT Tunstall – Face To Face
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Sun Records – Virgin

Twee generaties vrouwelijke rockiconen bundelen hun krachten in ‘Face To Face’, de spannende creatieve samenwerking tussen KT Tunstall (48) en Suzi Quatro (73). Een album met originele duetten geschreven en uitgevoerd door KT en Suzi.

Suzi Quatro werd op 6 juni 1950 geboren als Susan Kay Quatrocchio in de Amerikaanse stad Detroit, Michigan. Zij werd bekend als zangeres/bassiste in de jaren zeventig en scoorde hits als Can The Can, Devil Gate Drive, 48 Crash, If You Can’t Give Me Love en in 1980 Stumblin’ In, een duet met Smokie-zanger Chris Norman. Sindsdien hoorden we niet veel van haar. In 2014 is Suzi doctor in de muziek geworden aan de Anglia Ruskin University. Suzi heeft dit felbegeerde eredoctoraat ontvangen als erkenning voor haar verdiensten op het gebied van de muziek gedurende een fantastische 52 jaar in het vak.

KT Tunstall is een Schotse zangeres en songwriter van Chinees-Ierse afkomst. Zij werd op 23 juni 1975 (in de hoogtijdagen van Suzi!) geboren in Edinburgh, als Kate Victoria Tunstall. Haar doorbraak kwam in 2005 met het liedje Black Horse & The Cherry Tree dat ze speelde in het tv-programma ‘Later with Jools Holland’. KT werkt vaak met gebruik van een zogenaamde ‘loop’, waarbij ze iets opneemt en dat dan verderop weer gebruikt in de song, zowel melodie, tekst als geluidseffecten. Haar debuutalbum ‘Eye To The Telescope’, uit 2004, werd in 2005 opnieuw uitgebracht. Het werd in juli 2005 genomineerd voor de Mercury Prize. In augustus 2005 trad Tunstall op tijdens de dertiende Lowlands. In 2006 werd Tunstall genomineerd voor een Grammy. Zij viel hierbij niet in de prijzen.

Deze twee getalenteerde dames trakteren ons op tien originele nummers waarin ze een leven vol gevoelens en ervaringen tot uitdrukking brengen door middel van prima teksten, prachtig gemengde harmonieën, zang en zorgvuldig ontworpen muzikale patronen.

Ze brachten een uitstekende groep muzikanten mee om hen te ondersteunen bij het voltooien van de muzikale beelden. Suzi’s bas klinkt helder en waarheidsgetrouw door het hele album en haar melodieuze speelstijl sluit naadloos aan bij KT’s uitgebreide gitaarwerk in een dynamische flow. De vergelijkbare vocale kwaliteiten van hun stemmen smelten heerlijk samen op een manier die je normaal gesproken alleen van broers en zussen hoort.

De universele onderwerpen in deze nummers weerspiegelen een aardse volwassenheid die veel thema’s behandelt die we allemaal gemeen hebben. Nu dus werken ze samen op dit duo-album, geproduceerd door Suzi’s zoon, L.R. Tuckey.

Songs als Shine A Light en Truth Is My Weapon laten de dynamische flow horen die Suzi en KT ontwikkelden tijdens het samen opnemen in Engeland. Ook de moeite waard zijn If I Come Home, Damage en The Ladies’ Room, eigenlijk is het hele album de moeite van het luisteren waard. Het zijn gewoon prima duetten die volgens mij ook vrijwel allemaal geschikt zijn voor de hedendaagse radio, nu maar hopen dat de programma samenstellers en dj’s dat ook vinden. Dat er geen songs op staan als de jaren zeventig hits van Suzie kan je bijna 50 jaar later ook niet verwachten natuurlijk.

Beide dames zijn momenteel, onafhankelijk van elkaar, druk aan het touren. Of en zo ja, wanneer en waar, ze samen gaan optreden is op dit moment niet bekend.

01. Shine A Light
02. Face To Face