Review: ‘Sir’ Oliver Mally & Peter Schneider – Almost There

‘Sir’ Oliver Mally & Peter Schneider - Almost There

‘Sir’ Oliver Mally & Peter Schneider – Almost There
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Blind Rope Records

Singer-songwriter ‘Sir’ Oliver Mally en zijn muzikale spacebrother gitarist Peter Schneider hebben hun tweede coproductie gemaakt, sinds ‘Folk Blues Adventures’ uit 2018.

Dit nieuwe album, getiteld Almost There’, is een heartbroken affair van tien nummers, waarin Oliver Mally de pijn van een verloren liefde probeert te helen, in een rauw sound van wanhoop en eenzaamheid. Zijn muzikale metgezel Peter Schneider nam de demotapes mee naar zijn huis in München, waar hij een paar weken aan de arrangementen van de nummers werkte voordat beide muzikanten de songs in een paar dagen tijd op te nemen in de studio van Günther Kolman in Graz, waarbij ze perfect de rauwe emoties van de nummers vastlegden.

Je kunt de pijn van binnen voelen in de rauwe bluesnummers ‘OD Blues’ (‘I’m drowning, OD’d on your love’), ‘Spellbound’, ‘Honeytrap Blues’ (‘She was a honeytrap and I walked right in’) en in ‘Rain Fell Hard’, dat blues op zijn wanhopigst is. Dan is er de bittersweetness in nummers als ‘Almost There’, ‘Lots Of Rain’ en het geweldige ‘Everybody Knows’ (‘Everybody knows how the story goes: down, down, down’). Het album eindigt met twee nummers waarin de romantische, maar trieste eenzaamheid van life on the road doorsijpelt; de Americana van ‘This Road’ (‘The road never lets you down’) en het wanhopige ‘Milk & Honey’, waarin Mally zingt over zakenlieden en politici die zijn prachtige land in de val lokken uit naam van hebzucht door ‘not letting the milk and honey flow anymore’.

Mally’s zang is doorleefder dan ooit als hij de pijn van verloren liefde uitschreeuwt, en Schneider draagt daar zijn steentje aan bij door zijn gitaar, lapsteel en zelfs steelgitaar (!) te laten fluisteren, huilen en gieren, waardoor ‘Almost There’ een diep emotioneel geladen meesterwerk is geworden.

01. OD Blues
02. Almost There
03. Lots Of Rain