Review: Shovelin Stone – Summer Honey

Shovelin Stone - Summer Honey

Shovelin Stone – Summer Honey
Format: CD – Digital / Label: Independent

Het tweede album van Shovelin Stone bevat het goede van hun debuutplaat en het duo Makenzie Willox en Zak Thrall is aangevuld met een tweetal extra muzikanten, Russick Smith en Brett Throgmorton. De transformatie van duo naar kwartet heeft een fijne extra dimensie toegevoegd aan de muziek van Shovelin Stone, een dimensie die de deur opent naar een groter publiek.

Makenzie en Zak hebben met hun voorliefde voor oude bluegrass en Americana en de vriendschap die ze daarin vonden al eerder verklaard dat er een heuse revival op stapel staat wat deze stijl van muziek betreft. De kracht van deze stijl is dat je met enkel een gitaar al heel wat kunt bereiken mits je wat te vertellen hebt en met de huidige technologie kan iedereen vanuit huis op eenvoudige wijze een plaat maken.

De opnames voor ‘Summer Honey’ vonden plaats in een thuisstudio, diep in het gebergte van West Virginia, met producer Chance McCoy aan de knoppen. Dat deze producer thuis is in dit genre en weet hoe hij een band moet laten schitteren heeft hij al eerder bewezen met onder andere een grammy op zijn palmares voor ‘Remedy’ van ‘Old Crow Medicine Show’.

Het resultaat is een lekker uptempo album waarbij de teksten verhalen over de thema’s van het leven, liefde…verdriet…pijn…geloof en zelfverdoving verpakt in een pakkende verhalende vorm. Stuk voor stuk zijn het afgeronde liedjes die stiekem bijzonder knap in elkaar zitten.

Waar de heren dus zelf verklaren dat er veel meer van dit soort muziek op komst is door de toegankelijkheid van opnametechnieken, zal het hopelijk net zo gaan als bij het kaf scheiden van het koren. De minder muzikaal begaafden (het “kaf”, de verwelkte blaadjes van de graanbloemen) zullen af vallen en degene die echt iets toevoegen blijven, net als de  gestripte graankorrels over om de show te stelen…

De heren van Shovelin Stone hebben de blaadjes van zich afgeschud zonder iets van hun bloei te verliezen op ‘Summer Honey’.

01. Summer Honey
02. Won’t You Tell Me